Protokoll fra programrådsmøte 10.12.20

Tilstede: Bjørn Høyland, Karin Dokken, Staffan Kumlin, Raino Malnes, Elin Haugsgjerd Allern, Tobias Bach, Målfrid Braut-Hegghammer 

Fra administrasjonen: Elin Arntzen (MA STV), Sverke Runde Saxegaard (PECOS), Sjur Hesthammer (studiekoordinator og sekretær)

Studentrepresentanter: Robin Jacob Espeland (PECOS), Hanna Stefenak (MA STV), Sigve Chrisander Iversen (BA STV),

Frafall: Elin Kristine Nilsen

 

Orienteringssak 34/20: Kvalitetssikring av undervisning

Tilsynssensorrapport

Det har i mange år vært utnevnt tilsynssensorer for programmene våre, uten at de har blitt benyttet. I år ba vi om en evaluering av de valgfrie masteremnene. Sjur Hesthammer orienterte om rapporten fra tilsynssensorene, og gikk gjennom hovedmomenter og mulige tiltak.

Vedrørende tiltak var et innspill fra programrådet at vi bør fortsette å benytte oss av tilsynssensorordning fremfor å bruke flere eksterne sensorer. I tillegg ble det løftet frem behovet for å profesjonalisere spørreundersøkelser som er mer generiske, med mindre fokus på person og mer globale evaluering i kombinasjon med kvalitative diskusjoner.

Videre påpeker programrådet at sensorveiledninger er et sentralt verktøy for alle emner og dette må tvinges gjennom. Det må undersøkes hva som finnes av sensorveiledninger per i dag og etablereres en god administrativ rutine aller først.

Framlegging av evalueringsrapport STV4341

Det har blitt foretatt periodisk evaluering av STV4342 - Comparative Environmental Politics

Nytt kvalitetssikringssystem

Undervisningsleder orienterer om universitetets arbeid med nytt kvalitetssikringssystem for undervisningen

Vedlegg: Tilsynsrapport, Periodic evaluation of STV4341 - Comparative Environmental Politics, Kvalitetssystem samlede dokumenter

 

Orienteringssak 35/20: Evalueringsmøter

Vår 2020 vart det gjennomført evalueringsmøte for alle masteremna. Dette var ei prøveordning der alle emnekontaktane gav tilbakemeldingar frå medstudentane på sitt emne. Emna vart inndelt etter område, og det vart halde totalt fire møte.
Emneansvarleg og områdelærarar vart invitert til å delta. Møtet var leia av undervisingsleiar og masterkoordinator for statsvitskap. Studentane fekk informasjon om emnekontakt og evalueringsmøtet på første forelesing.
Erfaringane frå i vår var at dei beste samtalane skjedde på dei minste møta der det ikkje var eit strengt tidsskjema. I tillegg var behov for noko meir oppfølging av emnekontaktane frå administrasjonen, og det var ein føremon om emnekontakt og emneansvarleg hadde hatt kontakt undervegs medan emnet pågjekk. Dette er tatt omsyn til når ordninga vart vidareført til haust 2020.
I haust fekk nye studentar informasjon om ordninga ved semesterstart. I tillegg har emneansvarlege og emnekontaktar fått informasjon på e-post, og emneansvarlege blir oppfordra til tettare kontakt med emnekontakt. Gjennomføringa av evalueringsmøte skjer etter kvar bolk. Emna i tredje bolk vil bli delt inn to møte, og skal etter planen gjennomførast i januar. Det er lagt opp til eit mindre strengt tidsskjema. 

Det er aktuelt å innføre evalueringsmøte på bachelorprogrammet.

Eit innspel frå programrådet er at emnekontaktrolla bør bli gjort meir tydeleg og at studentane bør komme frå vårt program. Desse skal fungere som eit bindledd mellom emneanvsarleg og studentane. Erfaringane til no er positive og det er ein god måte å få tilbakemelding på emne i kombinasjon med betre og færre spørsmål i standardiserte spørjeundersøkingar. Det er nyttig med generiske og samanliknbar spørsmål. Informasjon om emnekontakt og evalueringsmøtet må omsetjast til engelsk. Ein utfodring med å innføre dette på bachelornivå er at det er mange fleire studentar og svarprosenten kan vera låg. Dermed avgrensa verdi. Samtidig har bachelorstudentar ofte ei svakare stemme i forhold til masterstudentar.

Programrådet støttar forslaget om å innføre dette på bachelor.

Vedlegg: Mal epost emneansvarlig, mal epost emnekontakt

 

Orienteringssak 36/20: Gjennomføringsseminar og arbeidsstover for masterstudentar

I haust fekk masterstudentar, som planla innlevering av masteroppgåve inneverande semester tilbod om å delta på gjennomføringsseminar. Francesca Refsum Jensenius og Scott Gates fekk ansvar for seminara som blei halde kvar fredag kl. 14:15-15:00 i 847. Jensenius tok også initiativ til jamlege «Shut up and write»-sesjonar. Formålet med seminara var å hjelpe studentane med skriveprosessen, og gi studentane ein sosial arena der dei kan møte tilsette og medstudentar. 

Gjennomføring 
Totalt var det 40 studentar oppmeldt til innlevering av masteroppgåve, og til no har 19 studentar levert oppgåve. Fem studentar har innleveringsfrist i midten av desember.
Av 40 oppmeldte var 15 studentar påmeldt seminar, og 9 av desse har levert oppgåve. 

Tilbakemeldingar
Tilbakemeldingane frå studentar har vore positive. Jensenius og Gates meinte seminara fungerte godt, men at dei var resurskrevjande. 

Våren 2021 
Det er planlagt at me også vil ha slike gjennomføringsseminar vårsemesteret 2021. I tillegg ønskjer med ha arbeidsstover.   
I ei undersøking gjennomført tidlegare i haust sa omlag 25% av 2.års-studentane på statsvitskap at dei var interessert i å delta på seminar og/eller skrivestover. 

Programrådet meiner det er eit godt tiltak for å sikre at studentane blir sett. Det blir foreslåtte same opplegg på våren 2021, då inkludert PECOS, der det har vore individuell oppfølging på PECOS førre gong. Grupper bidrar med meir generiske råd og skaper felleskap. Samtdidig er det behov for individuell oppfølging i tillegg, sidan mange spørsmål er ikkje berre faglege. Programrådet støttar slike gjennomføringsseminar på vårsemesteret.

 

Orienteringssak 37/20: Inkludering av midlertidig ansatte i undervisningen.

Instituttet er i endring. Vi har flere internasjonale fast ansatte og mange flere midlertidige ansatte. I 2021 vil det være 37 fast ansatte med undervisningsplikt. Av disse har 5 verv som gjør at de ikke er disponible for undervisning (dekan, viserektor, instituttleder, senterleder, undervisningsleder). Ytterligere 7 planlegger forskningstermin i løpet av 2021. I tillegg er det ytterlige 6 som er frikjøpt fra deler av undervisning (10% – 50%). Dette gjør at det kun er halvparten av de fast ansatte som har full undervisningskapasitet. Dette medfører noen utfordringer for kontinuiteten i undervisning og undervisningsplanlegging.

Heldigvis fører mer ekstern finansiering til at har vi fått mange midlertidig ansatte. I 2021 vil det være 21 postdoktorer og minst 15 stipendiater med 25% undervisningsplikt. I nye regler for ansettelser i professorater og førsteamanuensisstillinger ved UiO vektlegges undervisning tyngre enn før, se § 9 sakkyndig vurdering, b, punkt. 1.3

For at våre midlertidige skal kunne nå opp i konkurransen om faste stillinger er det derfor viktig at de får mulighet til å opparbeide seg relevant erfaring. Dette er særlig viktig for postdoktor-stillinger, hvor formålet er å bli kvalifisert til vitenskapelige toppstillinger, se punkt 1 her

Vi har tidligere ikke hatt så mange midlertidige med undervisningsplikt som vi har nå. Det har nok derfor fortonet seg som noe enklere å sikre at undervisningsoppgavene har vært rimelig fordelt, både i mengde og i type oppgaver. 

Programrådet diskuterer hvordan vi kan sikre kontinuitet i undervisningen samtidig som de midlertidig ansatte får rimelig like muligheter til å utvikle en konkurransedyktig undervisningsportefølje. Situasjonen byr på både muligheter og utfordringer. Et spørsmål som reiser seg er om det er riktig å overlate dette til de områdeansvarlige. Det er kan være ansatte som faller mellom ulike områder. Programrådet påpeker at det er behov for styring og koordinering, og at det ikke er tilstrekkelig å overlate dette ansvaret til områdeansvarlig. En kartlegging bør gjennomføres for å skaffe seg en oversikt over hvem det er mulig å benytte seg av som ressurser.

Et innspill er at postdoktorer kan foreslå en plan for hvordan de skal dekke sin undervisningsplikt, hva de skal undervise og ev. mulighet for å utvikle noe eget. Det vil være nyttig å delta i seksjonsmøter. Det å utvikle nye emner/store undervisningsoppdrag er krevende, og det er derfor ønskelig å la dem bidra inn i eksisterende emner. Det er mulig å åpne for noen flere valgmulighet i emneportefølje, men et viktig fokus vil være å styrke og bruke mer ressurser på eksisterende emner fremfor å opprette en rekke konkurende tilbud. Dette fordrer en viss grad av styring for å sikre rettferdighet, og at alle dyktige ressurser får mulighet til profesjonell utvikling. 

 

Orienteringssak 38/20: Metodereform på masterstudiet

Elin Allern presenterer den planlagte strukturen på masterprogrammet fra høsten 2022, og Elin Arntzen legger fram en foreløpig tidsplan. 

Målet er å styrke metodeopplæringen, med like mange substanskurs som i dag. Designseminar erstattes med nytt opplegg, "design and conducting a study." På den måten  fjerner en det som kan bli oppfattet som et brudd når en skrirver masteroppgaven. Et spørsmål som ble reist i programrådet er om det blir mer metodeundervisning på bekostning av masteroppgaven. Det er imidlertid slik at metoden skal være orientert mot masteroppgaven, men dette vil være avhengig av implementeringen. Bekymringen går ut på at det blir for mye fokus på metode og mindre på substans. Som svar på dette fremheves det at reformen ikke innebærer noen økning i antall studiepoeng i metode. En målsetting er å få studentene til å velge rett type metodekurs for masteroppgaven. Det fremheves at dette forslaget gir en bedre kobling mellom metode og substans, og fokuserer på ferdigheter en tar med seg videre i et langsiktig perspektiv. Masterstudentene som har sett disse planene stiller seg positive til endringene som er foreslått.

Det gjenstår å ferdigstille emnebeskrivelse, søke fakultetet om å godkjenne ny struktur og emne- og programbeskrivelser. Instituttsyret må orienteres og dialog med fakultetet opprettholdes.

Vedlegg: MA: Research design and methods training, Foreløpig tidsplan

 

Orienteringssak  39/20: Metodereform på bachelor

Elin Allern orienterer om planene for STV1010, STV1020 og STV3090 framover. Metodereformen er ment å styrke metodeopplæringen i både kvalitativt og kvantitativ metode, og på den måten bli bedre forberedt til STV3090. En målsetning er å få flere studenter til å gjennomføre bachelorprogrammet i statsvitenskap.

Vedlegg: BA: Research Design and Methods Training  Programstruktur BA og MA

 

Vedtakssak 40/20: Nytt metodeemne på bachelor

Som en del av metodereformen byttes STV1000 ut med STV1010, et emne som fokuserer på kvalitativ metode, noe som tidligere bare har vært undervist i som en liten del av STV1020.

Vedtak: Emnet godkjennes

Vedlegg. Emnebeskrivelse STV1010

 

Vedtakssak 41/20: Nedleggelse av STV1000

Emnet foreslås nedlagt fordi det erstattes av STV1010.

Vedtak: Emnet nedlegges.

 

Vedtakssak 42/20: Ny programstruktur for 1. semester på årsenheten.

Vi ønsker at det nye metodeemnet STV1010 skal være obligatorisk også for årsenhetsstudentene. Dette fører til at de i høstsemestret framover velger to av de tre emnene som nå er obligatoriske, STV1100, STV1200 og STV1400. 

Vedtak:  Ny struktur godkjennes. 

Vedlegg: Ny programstruktur for årsenhet

 

Vedtakssak 43/20: Inkludere RETKOM4123 som valgfritt fordypningsemne på master. 

«RETKOM4123 – Ideer, diskurser og makt: Kritiske perspektiver på tekst og samfunn» har fullt overlapp med «STV4108 – Ideer og makt: Kritiske tilnærminger i statsvitenskap».
STV4108 er valgfritt emne i fordypningen Politisk teori på master i statsvitenskap. Siden det ikke lenger er mulig for studentene å ta STV4108, foreslås det at RETKOM4123 kan inngå i fordypningen.

Vedtak: RETKOM4123 godkjennes som valgfritt emne i Politisk teori-fordypning.

 

Vedtakssak 44/20 Nedleggelse av STV4108

Emnet vil ikke lenger bli undervist på instituttet. Emnet bør derfor legges ned. 

Vedtak: Emnet nedlegges

 

Vedtakssak 45/20 Nytt kjerneemne på PECOS: PECOSXXXX: Conflict and Cooperation 

Det foreslås et nytt kjerneemne som erstatter PECOS4110. Det bemerkes at i  emnebeskrivelse må antall forelesninger tilpasses syklus. Emnet kan tilbys for studenter i statsvitenskap, men studenter på PECOS blir prioritert siden det er et kjerneemne for disse.

Vedtak: Emnet godkjennes

Vedlegg: Changes in PECOS final,  Emnebeskrivelse Conflict and Cooperation

 

Vedtakssak 46/20: Nedleggelse av PECOS4110

Emnet skal ikke lenger tilbys og bør derfor nedlegges. 

Vedtak: Emnet nedlegges.

 

Sak 47/20: Plan for undervisning i høstsemesteret

Hva er planlagt og kan noteres til undervisningsplanen?

Områdeansvarlige melder til Sjur Hesthammer innen neste programrådsmøte hvilke emner som tilbys og hvem som underviser i disse til høsten. På neste møte vedtas plan for undervisning for neste semester, høst 2021.

 

Sak 48/20: Datoer for vårens programrådsmøter

Sendt på sirkulasjon etter programrådsmøtet.

Datoer for vårens programrådsmøter
  • Torsdag 4. mars  kl. 1415 - 16.00
  • Torsdag 6. mai  kl. 1415 - 16.00
  • Torsdag 17. juni kl. 1415 - 16.00​

Vedtak: Etter innspill om endringer i møtedatoer fra programrådet er møtedatoene godkjent på sirkulasjon.

 

Vedtakssak 49/20: Samarbeid med OLA-programmet om ny fordypning på OLA-programmet
 

OLA-programmet ønsker å etablere fem fordypninger. En av de foreslåtte fordypningene er «Organisasjonsutvikling og institusjonelt arbeid» der studentene tar fordypningsemner ved ISV.
 
I forbindelse med dette ønsker OLA å inngå en avtale med ISV om leveranse av fordypningsemner som er relevante for OLA-studenter. OLA-studenter som velger denne fordypningen må avlegge minst 20 studiepoeng fra følgende emner som er omfattet av avtalen:
  • Alle emner som har emnekode STV44XX (OPA emner)
  • Enkelte emner som har emnekode STV43XX, som definert av ISV (enkelte KP emner)
Oppstart for fordypningen er høst 2021. Se vedlegg for mer informasjon om fordypningen og hva avtalen vil innebære for ISV.

Bach orienterer om at OLA ønsker at deres studenter skal kunne følge undervisning, ca 10- 15 studenter, og at vi koordinerer og informerer om tilbudene våre. Vi kan ikke garantere at emnet alltid tilbys og /eller ikke kolliderer med deres emner, men vi etablerer et samarbeide med OLA som innebærer at vi koordinerer og informerer om tilbudet våre.
 

Vedtak: Avtale om samarbeid mellom ISV og OLA-programmet om leveranse av fordypningsemner som er relevante for OLA-studenter, er godkjent på sirkulasjon.

 

 

 

Publisert 9. feb. 2021 13:03 - Sist endret 7. mai 2024 14:37