Programråd for Master i statsvitskap og PECOS

Tid: 25. april 2024, 12:15-13:30

Sted: Eilert Sundts hus, møterom 850

Til stede: Robert Huseby (leder), Jonathan Kuyper (PT), Øyvind Stiansen (IP), Jana Krause (PECOS), Mads Oliver Væråmoen Berg (studentrepresentant PECOS), Thomas Tangen (studentrepresentant STV), Jörg Walter (programrådets sekretær).

Forfall: Håvard Strand (metode), Jørgen Bølstad (KP), Jan Erling Klausen (OPA).

 

Sakskart
Saksnummer Tema
Sak 1

Vedtakssak 
Godkjenning av dagens saksliste og protokoll fra forrige programrådsmøte den 9.02.24

Vedtak 
Programrådet har godkjent saksliste.

Sak 2 Vedtakssak
Godkjenning av evalueringsrapportene fra PECOS (PECOS4010, PECOS4025  og PECOS4022) og STV4217B.

Det ble også kort diskutert muligheten for å tilby forberedende kurs i matematikk/statistikk for studentene. I tillegg ble det stilt spørsmål om eksamensresultatene alltid foreligger innen den angitte fristen, og det ble bekreftet at dette er tilfellet.

Vedtak: Programrådet har godkjent evalueringsrapportene. 
Sak 3

Diskusjonssak 
Rapport om kunstig intelligens og utdanning ved ISV

Studieadministrasjon innleded diskusjonen.

Semesteroppgave som eksamensform
I respons til lanseringen av ChatGPT mot slutten av 2022, og for å forebygge juks, ble eksamener ved ISV - der semesteroppgave var eksamensform - omgjort til obligatoriske aktiviteter. Samtidig ble eksamensformen endret til skriftlig skoleeksamen eller muntlig eksamen.

Det er bred enighet i programrådet om at tiltaket, i kjølvannet av lanseringen, ikke i tilstrekkelig grad vektla fordelene ved semesteroppgaver som eksamensform. Ledelsen ønsker nå å reintrodusere semesteroppgaver som eksamensform, men understreker at vurderinger fortsatt må ta hensyn til potensielle misbruk av kunstig intelligens i eksamenssammenheng.

Studieadministrasjonen utvikler, i samarbeid med ledelsen, noen forslag til kombinasjoner av eksamensformer og obligatoriske aktiviteter. Dette vil muliggjøre reintroduksjonen av semesteroppgaver som eksamensform i enkelte emner. De nye eksamensformene vil ikke tre i kraft før våren 2025, da fristen for endringer for høsten 2024 allerede er utløpt.

Saken vil bli behandlet som en vedtakssak i neste møte i programrådet.

Lovlig bruk av KI i eksamen
Under møtet ble det argumentert for at regler som krever selvstendig skrevet tekst ikke nødvendigvis bør gjelde for programmering i R ved instituttet. Dette ettersom målet ikke primært er koding i seg selv, men evnen til å trekke forsvarlige konklusjoner fra kvantitative data. I metodekurs ved ISV bør det åpnes for at studenter kan bruke KI for kodegenerering og i stedet fokusere på utforming av korrekte prompter for slik generering.

Slike unntak eller presiseringer må inngå i de relevante emnebeskrivelsene og vedtas deretter av programrådet.

KI i undervisning og informasjon om KI
Studenter har uttrykt ønske om at kunstig intelligens integreres i større grad i undervisningen, samt at informasjon om KI, spesielt i eksamenskontekst, bør kommuniseres tydeligere.

Det er blitt etablert sentrale nettressurser som inneholder nyttig informasjon. Programrådet anser det som mindre hensiktsmessig for instituttet å utvikle egne nettsider og velger i stedet å holde seg oppdatert på og benytte seg av de sentrale ressursene.

Det er opp til de emneansvarlige å avgjøre om KI skal inngå i undervisningen, og det er mulig å utforme egne læringsmål om KI i emnebeskrivelsene, som deretter blir vurdert av programrådet.

 

Sak 4

Diskusjonssak 
Studiebarometeret 2023

Programrådsleder innledet diskusjonen.

Masterprogrammene har forbedret sine resultater når det gjelder tilknyttingen til arbeidslivet. Dette kan mest sannsynlig tilskrives at praksisemner har gått flere ganger, noe som har gjort dem bedre kjent blant studentene. Instituttet jobber også aktivt for å synliggjøre utdanningens relevans for studentene, blant annet gjennom arrangementer som "Metode og arbeidsliv". På disse arrangementene deler representanter fra ulike arbeidsgivere innsikt i hvordan metode studentene lærer i studiene, er attraktiv i arbeidsmarkedet.

Det er likevel et unntak fra denne positive trenden, og det gjelder graden av studentenes møte med representanter fra arbeidslivet i forelesningene. Her registreres det fortsatt lave skårer.

Trenden er også negativ når det gjelder studentenes vurdering av tilbakemeldinger de mottar fra forelesere og medstudenter, i tillegg til kontakten mellom studenter og ansatte.

Studentene i programrådet påpeker at adgangen til byggets etasjer utgjør en utfordring. For tiden har masterstudenter kun tilgang til de etasjene der undervisningsrommene og leseplassene er plassert. Flere av de faglig ansatte oppfattes ikke som lett tilgjengelige fra studentenes perspektiv, spesielt med tanke på kontortidene.

Sak 5

Diskusjonssak 
Evaluering av masteroppgave-emner og andre emner uten regulær undervisning

Studieadministrasjon innleded diskusjonen.

Ingen institutt utfører for tiden regelmessige evalueringer av masteroppgaveemner. Dette skyldes hovedsakelig fraværet av tradisjonell undervisning, ettersom masteroppgaven hovedsakelig bygger på forholdet mellom student og veileder. Likevel foretas det indirekte evalueringer knyttet til masteroppgaver.

Det er en emneansvarlig for masteroppgaveemner som samarbeider med faglige og administrative for å forbedre og utvikle disse emnene videre.

Beslektede emner, som metode,  prosjekt- og designemner, gjennomgår evalueringer etter hver gjennomføring. 

Det er bred enighet om at masteroppgaveemnet også bør evalueres mer formelt i fremtiden og integreres i instituttets rutiner for emneevalueringer.

Emneansvarlig for masteroppgaver i statsvitenskap, Jonathan Kuyper, planlegger å utforme en spørreundersøkelse rettet mot studenter som et første forsøk på en eventuell metode for evaluering av masteroppgaveemnet.

I studieåret 2024/25 vil Master i statsvitenskap gjennomgå en periodisk programevaluering. Den administrativt ansvarlige for evalueringene skal konsultere fakultetet for å undersøke muligheten for å bruke denne vurderingen til en nærmere gjennomgang av våre masteroppgaveemner, spesielt med tanke på metodereformen.

 

Sak 6 Orienteringssak
Status universell utforming i Canvas

Studieadministrasjonen informerer. 

Det ble sendt ut et spørreskjema til alle emneansvarlige våren 2024 om status for universell utforming. Undervisningsleder minner om, at alle emneansvarlig skal svare på skjema. 

 

 

 

Publisert 3. juni 2024 10:33 - Sist endret 12. juni 2024 20:22