Sakskart | |
---|---|
Saksnummer | Tema |
Sak 1 |
Vedtakssak |
Sak 2 | Vedtakssak Godkjenning av evalueringsrapportene fra PECOS (PECOS4010, PECOS4025 og PECOS4022) og STV4217B. Det ble også kort diskutert muligheten for å tilby forberedende kurs i matematikk/statistikk for studentene. I tillegg ble det stilt spørsmål om eksamensresultatene alltid foreligger innen den angitte fristen, og det ble bekreftet at dette er tilfellet. Vedtak: Programrådet har godkjent evalueringsrapportene. |
Sak 3 |
Diskusjonssak Semesteroppgave som eksamensform Det er bred enighet i programrådet om at tiltaket, i kjølvannet av lanseringen, ikke i tilstrekkelig grad vektla fordelene ved semesteroppgaver som eksamensform. Ledelsen ønsker nå å reintrodusere semesteroppgaver som eksamensform, men understreker at vurderinger fortsatt må ta hensyn til potensielle misbruk av kunstig intelligens i eksamenssammenheng. Studieadministrasjonen utvikler, i samarbeid med ledelsen, noen forslag til kombinasjoner av eksamensformer og obligatoriske aktiviteter. Dette vil muliggjøre reintroduksjonen av semesteroppgaver som eksamensform i enkelte emner. De nye eksamensformene vil ikke tre i kraft før våren 2025, da fristen for endringer for høsten 2024 allerede er utløpt. Saken vil bli behandlet som en vedtakssak i neste møte i programrådet. Lovlig bruk av KI i eksamen Slike unntak eller presiseringer må inngå i de relevante emnebeskrivelsene og vedtas deretter av programrådet. KI i undervisning og informasjon om KI Det er blitt etablert sentrale nettressurser som inneholder nyttig informasjon. Programrådet anser det som mindre hensiktsmessig for instituttet å utvikle egne nettsider og velger i stedet å holde seg oppdatert på og benytte seg av de sentrale ressursene. Det er opp til de emneansvarlige å avgjøre om KI skal inngå i undervisningen, og det er mulig å utforme egne læringsmål om KI i emnebeskrivelsene, som deretter blir vurdert av programrådet.
|
Sak 4 |
Diskusjonssak Programrådsleder innledet diskusjonen. Masterprogrammene har forbedret sine resultater når det gjelder tilknyttingen til arbeidslivet. Dette kan mest sannsynlig tilskrives at praksisemner har gått flere ganger, noe som har gjort dem bedre kjent blant studentene. Instituttet jobber også aktivt for å synliggjøre utdanningens relevans for studentene, blant annet gjennom arrangementer som "Metode og arbeidsliv". På disse arrangementene deler representanter fra ulike arbeidsgivere innsikt i hvordan metode studentene lærer i studiene, er attraktiv i arbeidsmarkedet. Det er likevel et unntak fra denne positive trenden, og det gjelder graden av studentenes møte med representanter fra arbeidslivet i forelesningene. Her registreres det fortsatt lave skårer. Trenden er også negativ når det gjelder studentenes vurdering av tilbakemeldinger de mottar fra forelesere og medstudenter, i tillegg til kontakten mellom studenter og ansatte. Studentene i programrådet påpeker at adgangen til byggets etasjer utgjør en utfordring. For tiden har masterstudenter kun tilgang til de etasjene der undervisningsrommene og leseplassene er plassert. Flere av de faglig ansatte oppfattes ikke som lett tilgjengelige fra studentenes perspektiv, spesielt med tanke på kontortidene. |
Sak 5 |
Diskusjonssak Det er en emneansvarlig for masteroppgaveemner som samarbeider med faglige og administrative for å forbedre og utvikle disse emnene videre. Beslektede emner, som metode, prosjekt- og designemner, gjennomgår evalueringer etter hver gjennomføring. Det er bred enighet om at masteroppgaveemnet også bør evalueres mer formelt i fremtiden og integreres i instituttets rutiner for emneevalueringer. Emneansvarlig for masteroppgaver i statsvitenskap, Jonathan Kuyper, planlegger å utforme en spørreundersøkelse rettet mot studenter som et første forsøk på en eventuell metode for evaluering av masteroppgaveemnet. I studieåret 2024/25 vil Master i statsvitenskap gjennomgå en periodisk programevaluering. Den administrativt ansvarlige for evalueringene skal konsultere fakultetet for å undersøke muligheten for å bruke denne vurderingen til en nærmere gjennomgang av våre masteroppgaveemner, spesielt med tanke på metodereformen.
|
Sak 6 | Orienteringssak Status universell utforming i Canvas Studieadministrasjonen informerer. Det ble sendt ut et spørreskjema til alle emneansvarlige våren 2024 om status for universell utforming. Undervisningsleder minner om, at alle emneansvarlig skal svare på skjema. |