4.1 Politi og rettsvesenet
Rettsvesenet og lovene er viktige for markeder. Det viktigste er mulighetene til å få håndhevet avtaler som gjør det lettere å drive handel og opptre i markeder. Dette er et eksempel på et kollektivt gode, fordi bare eksistensen løser mange potensielle konflikter som ikke kommer til rettsvesenet.
Når konflikter ikke lar seg løse lett, blir det imidlertid snakk om rettslig bistand mot betaling. Advokater er en profesjon som ser ut til å ha sikret seg en god markedsposisjon. Det er egentlig litt uventet, siden det er mange jurister, men de høye salærene er en klar indikasjon på markedsmakt. Forklaringen ligger i forretningsjussen, der antatt kvalitet teller mye i forhold til kostnadene fordi så store pengesummer står på spill, samtidig som det i noen tilfelle vil være motparten som betaler regningen.[102] Mange advokater praktiserer prisdiskriminering med lavere salær i for eksempel familiesaker, men det er likevel grunn til å tro at det er en viss smitteeffekt fra forretningsjussen til andre deler av advokatvirksomheten. Mange advokatkontorer er organisert med relativt store faste kostnader slik at inntjeningskravet blir høyt.
Patent og merkevarerettigheter er en del av det som håndheves av rettssystemet. Hovedsakelig er det sivilrettslige saker, men deler av dette feltet er underlagt offentlig påtale. Selskapene som sitter på rettigheter bruker også påtalemyndighetene for å disiplinere individer som saboterer de mekanismene som brukes for å beholde kontroll over markedene. (Se boks N for en gjennomgang av de økonomiske sammenhengene.)
Det har i den senere tid vært en del skandaler både i Norge og internasjonalt knyttet til uriktig informasjon til aksjonærer og kreditorer. Politi og påtalemyndigheter er viktige for å skape et klima hvor det er mulig å stole på informasjon og redusere risiki ved transaksjoner. Dette bidrar også til å redusere transaksjonskostnader (se boks I).
I Norge har vi lett for å se på korrupsjon som unntak og en sak for politiet. Vi kan imidlertid bruke økonomisk analyse også på dette fenomenet. Det er lett å se at det er en sammenheng mellom korrupsjon og organiseringen av mikroøkonomien, og derfor bør mulighetene for korrupsjon inngå som en del av analysen av slike omlegginger som drøftes i denne rapporten. (Se boks F for noen momenter til en slik analyse.) Det er også trolig at øket politiinnsats fra Økokrim og andre på dette området, og øket innsats når det gjelder svindel, kan bedre virkemåten for økonomien.
Boks N: Rettigheter og ny teknologi
|
Rettigheter som går ut over eiendomsretten til fysiske gjenstander
kommer i flere former. I økonomisk sammenheng er det naturlig å
skille mellom:
|
|
Rettigheter gir eierne av rettighetene et monopol. Selv om dette i
økonomisk sammenheng er uheldig, finnes det en god økonomisk
begrunnelse. Monopol gir en ekstra avkastning som blir et incentiv til å
utvikle og gjøre tilgjengelig det som er grunnlaget for rettighetene.
Forfattere og komponister får for eksempel mye mer igjen for det de lager,
fordi andre ikke uten videre kan kopiere deres verker.
|
Merkevarer er i en litt annen situasjon. Det er en delvis beskyttelse i
forhold til varer som er utviklet, men også selve merket har beskyttelse.
Her er den økonomiske begrunnelse at merket medfører en
informasjon til kundene, hovedsakelig om varens kvalitet. Merket bidrar med
informasjon til kundene og reduserer dermed transaksjonskostnadene. Verdien av
informasjonen er imidlertid ofte tvilsom. Blant annet selges i mange tilfelle
det samme produktet under forskjellige merker, slik at merkene i stedet blir
desinformasjon. I juridisk sammenheng ser det ut til at innsats for å
etablere merket gir bedre beskyttelse mot etterligninger. Det gir imidlertid
gale incentiver. Incentivene går da mer i retning av innsats
vedrørende reklame enn vedrørende selve produktet. Merket og
mønster gir mest relevant informasjon hvis varene faktisk er
forskjellige.
|
I forbindelse med opphavsretten er det originaliteten som gir best
beskyttelse. Problemet her er hvor mye beskyttelse. Opphavsretten går over
til arvinger. For bøker er denne retten nylig forlenget fra 65 til 80
år etter forfatterens død. Denne forlengelsen virker umotivert. Det
er vanskelig å tenke seg at en forfatter gjør ting annerledes fordi
arvinger får mer rettigheter 65 år etter egen død. To andre
forklaringer på endringen er mulig.
|
De tilknyttede interessene er tydelige i forbindelse med beskyttelsen for
musikk. Her varer opphavsmannens rettigheter til 70 år etter vedkommendes
død. Artister, musikere og plateselskap taper imidlertid sine rettigheter
50 år etter utgivelsen, og her er det et betydelig press på å
få øket denne grensen til 75 år. I USA er grensen 95
år.
|
Patenter gir et relativt sterkt vern, men det er mye mer kortvarig, og
detaljene omkring patentet må offentliggjøres. Produksjon av
patenterte varer gir imidlertid muligheter for å bygge opp merkevarer slik
at den økonomiske fordelen varer ut over patenttiden. Dette er
hovedelementet i spørsmålet om indekspris for medisiner (se
7.4.4).
|
Den tekniske utviklingen har medført noen trusler mot utnyttelsen av
rettigheter. Kopimaskiner, innspillingsmuligheter på bånd, lyd og
bilde, og alle mulighetene knyttet til digitale media har gjort kopiering mulig
for svært mange. I Norge er deler av disse problemene løst ved
avgift på lagringsmedia og på en del kopieringsutrustning. Det er
også kommet en del ny lovgivning. Spesielt ser det ut til at lovgivningen
i USA har gått langt i retning av å beskytte rettighetshavere. De
berører også resten av verden, fordi viktig programvare og de facto
standarder kommer fra USA.
|
Tidlig i utviklingen av programmer for personlige computere var det en
diskusjon om man skulle bruke patenter eller ”copyright” til å
beskytte opphavsretten. Svakheten, som gjorde at mange ikke søkte patent,
var at de da måtte gi opplysninger som ville gjøre det lettere for
konkurrentene å ta noen av ideene eller lage alternativer, og også
til en viss grad å skjule tyveri av ideer. Selv om patenter er blitt mye
brukt, er det copyright som er blitt den viktigste måten for å
etablere rettigheter. På den måten har programskaperne kunnet
beskytte ideene sine uten nødvendigvis å opplyse hva de faktisk
dreier seg om.
|
Computernes kapasitet har øket, programmene har blitt større,
såkalt bloat ware, og det er blitt lettere å skjule hva man
gjør. Det finnes programmer i salg som bearbeider et program for å
gjøre det vanskelig å finne ut hva programmet faktisk gjør.
Sammen med forbedrede krypteringsmetoder kan dette i stor grad gjøre at
selv om man kjøper et dataprodukt er det meget vanskelig å finne ut
hva det faktisk gjør.
|
På den annen side kan computere også brukes til å knekke
kryptering, og noen har funnet ut hvordan viktige krypteringer kan knekkes. I de
tilfellene kan rettighetseierne bruke lovbeskyttelse av sine rettigheter til
å hindre distribusjon. Her kommer fire eksempler bearbeidet og oppdatert
fra Hannemyr (2002) s. 41-42.
|
|
|
|
|
En viktig side ved de fleste dataprogrammer er filformatet som brukes og
eventuelt om det kan brukes flere filformater. Noen av disse er generelle
standarder, til dels vedtatt av ulike offentlige komiteer. Mange er imidlertid
proprietære, det vil si knyttet til programmene og med rettigheter for
selskapene. Ved siden av rettighetene er det også snakk om
hemmeligholdelse av spesifikasjonene for filformatet. Konkurransen mellom
filformater vil i en del sammenhenger være ustabil og lede til monopol
fordi en av de viktigste positive egenskapene ved et filformat nettopp er at det
brukes av mange.
|
Rettigheter er på den ene siden en innskrenkning av konkurransen.
På den andre siden er de et incentiv til produktutvikling. En politikk for
en effektiv mikroøkonomi må foreta en avveiing mellom disse
hensynene. Ved en overgang til mer bruk av markeder og konkurranse kunne det
argumenteres for at denne avveiingen endres slik at det blir lagt større
vekt på konkurransen. I stedet ser det ut til at det har gått den
motsatte vei.
|
Arbeids- og administrasjonsminister Victor Normann har kommet med et
utspill i anledning monopoltendensen i programvaremarkedet. Opphevingen av
avtalen med Microsoft hadde nok en god publiseringseffekt, men var ellers lite
vellykket. Oppheving av avtalen har antakelig skapt økte inntekter for
Microsoft på kort sikt og samtidig laget problemer for en del statlige
organer. Problemet er nettopp at Microsoft er så dominerende og at det
ikke finnes alternativer som kan tas i bruk uten forberedelser, som blant annet
omskolert datapersonale. En begynnelse til en mer gjennomtenkt strategi kunne
være:
|
|
|
|
[102] Det ser også ut til at om en stiller med en velkjent advokat kan det være lettere å nå fram i en forhandlingssituasjon.[]