Protokoll fra møte i fakultetsstyret

Til stede: Nils-Henrik von der Fehr, Ingjerd Hoëm, Tim Brennen, Matias Robberstad Vangen, Synne Abrahamsen, Lars Oskar Slatlem Vik, Caroline Hals, Tor Saglie, Ellinor Major, Bjørn Høyland, Hilde Reinertsen.

Forfall: Grete Brochmann

Fra administrasjonen: Terje Hegge (V-sak 4 og 5), Ingvill Nygaard Bojer, Gudleik Grimstad

Ordinære saker

V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden
Vedtak:

Innkalling og dagsorden godkjennes med de endringer det var enighet om i møtet: 

V-sak 11 trekkes.

Ny O-sak: Referat fra informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene 25. september 2019. 

            
V-SAK 2

Godkjenning av protokoll fra møte 13.06.2019
Vedtak:

Protokollen godkjennes.

Vedlegg:

  • Protokoll fra fakultetsstyrets møte 13.06.2019.
            
V-SAK 3

Opptaksrammer for studieåret 2020/2021

Fakultetet skal innen 1. oktober foreslå overfor Universitetsledelsen opptaksrammer for de enkelte studietilbud for studieåret 2020/2021. Rammene vedtas av Rektor på Universitetsstyrets fullmakt i november 2019. Fakultetet foreslår de samme opptaksrammene som for studieåret 2019/2020.

Fakultetet har ikke mottatt noen forslag fra enhetene om endringer i opptaksrammene. Det er heller ingen vesentlige endringer i inntakskvaliteten på fakultetets studieprogrammer. Dekanen foreslår derfor de samme opptaksrammene for 2020/2021 som ved årets opptak.

Vedtak:

Forslag til opptaksrammer for studieåret 2020/2021 vedtas.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 19.09.2019.
            
V-SAK 4

Økonomirapport for 2. tertial 2019
Basis

Akkumulert resultat ved utgangen av tertial 2 2019 er 107,9 mill. kr. Dette er et mindreforbruk mot budsjettet på 7,9 mill. kr. Avviket er i stor grad knyttet til høyere inntekter og lavere personalkostnader. Det er også avvik knyttet til nettobidrag fra den eksternfinansierte virksomheten.  På den enkelte enhet er det også flere underliggende avvik som kommenteres nedenfor. 
 
Inntektene ligger per 2. tertial ca. 6,3 mill. kr over budsjett. Om lag 1,6 mill. kr skyldes overføringer fra sentralt i forbindelse med frie midler til forskning forskning. 3,6 mill. kr er knyttet til innbetalinger for interne prosjekter, hvor budsjettet er spredt ut over året. Det er også tilkommet diverse ekstra tildelinger, som UIO såkornmidler, FME støtte og lignende på totalt ca. 1,0 mill. kr. 
 
Personalkostnader ligger ca. 5,4 mill. kr under budsjettet. Effekten av lokalt lønnsoppgjør, hvor virkningen er budsjettert inn fra mai, mens utbetaling skjer etter forhandlinger nå i høst, er ca. 1,7 mill. kr. Resten av avviket på ca. 3,7 mill. kr er knyttet til vakanser og forsinkelser i ansettelser. For året som helhet reduseres anslaget for personalkostnader med ca. 13,0 mill. kr som følge av endringer i planlagte ansettelser.  
 
Driftskostnader og investeringer ligger totalt ca. 1,0 mill. kr under budsjett. Det kan være noe lavere forbruk her, men ofte vil det kun være periodiseringsavvik, da vi ofte ser høyere bruk av slike kostnader siste del av året. 
 
Totalt er nettobidraget noe lavere per 2. tertial enn forventet i budsjettet. Nye prosjekter bidrar i noen grad til ekstra nettobidrag, men det er forsinkelse i oppstart på nye prosjekter, som i hovedsak medfører ca. 2,8 mill. kr lavere nettobidrag enn forventet. Ingen av disse endringen er av vesentlig karater for porteføljen som helhet og vi ser en forventet økning i oppdatert prognose for året som helhet. 
 
På prosjektavslutning er det bokført kostnader på ca. 1,9 mill. kr. 

Eksternfinansiert virksomhet

Det er fortsatt høy aktivitet innenfor den eksternfinansierte virksomheten. Fakultetet har fått to ERC grants i den senere tid, som bidrar til å styrke den eksternfinansierte delen. 
Per utgangen av 2. tertial er det 224 aktive prosjekter ved fakultetet, med om lag like mange avsluttede og nye prosjekter i perioden.  Enkelte prosjekter vil bli opprettet fremover, når alt av budsjetter og avtaler og så videre er klart. 

Akkumulert resultat for hele den eksternfinansierte virksomheten er 95,4 mill. kr, noe som er ca. 62,5 mill. kr mer enn forutsatt i budsjettet. Det er i hovedsak høyere inntekter og lavere driftskostnader som står for avviket. 

Inntektene ligger totalt ca. 47,6 mill. kr over budsjett. Om lag 19 mill. kr skyldes forsinkelser på innbetalinger på prosjekter fra 2018. Det er mottatt ca. 16,0 mill. kr i ulike forskuddsinnbetalinger, dette er vanlig ved oppstart av EU prosjekter. Det er videre mottatt innbetalinger på ca. 11,0 mill. kr, hovedsakelig på nye prosjekter, som ikke lå i budsjettet. Alt i alt er avvikene å anse som et periodiseringsavvik.  

Personalkostnader er rimelig i tråd med forventningene i budsjettet og avviker kun med ca. 1,5 mill. kr, spredt utover mange prosjekter tilhørende ulike enheter ved fakultetet. 

På driftskostnader er det i 2019 et mindreforbruk mot budsjett på ca. 10,5 mill. kr. Avviket er spredt ut på de fleste enheter og gjelder en lang rekke prosjekter. Oppdatert årsprognose viser en økning på forventede driftskostnader på ca. 6,0 mill. kr i forhold til årsbudsjettet. Det kan være sannsynlig at disse midlene ikke benyttes i 2019, men forskyves til senere år, eventuelt blir flyttet til andre poster på prosjektene. Hovedsakelig anses avviket som et periodiseringsavvik. 

Prognosen for langtidsperioden viser et forventet resultat på basisvirksomheten som er rimelig i balanse, med kun ca. 1,4 mill. kr i mindreforbruk. Det er avholdt møter med alle enheter og prognosen er justert i samarbeid med budsjettansvarlige og forankret hos ledelsen i det enkelte institutt. 

Styret konstaterer at fakultetet fortsatt akkumulerer mindreforbruk. Styret mener utviklingen ved grunnenhetene bør følges nøye og at økonomistyring bør være del av fakultetets lederopplæring. I tildelingsbrevet for 2020 bør det presiseres at kostnader knyttet til nyansettelser ikke bør budsjetteres før året etter

Vedtak:

Regnskapsrapporten pr. 2. tertial 2019 godkjennes.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 19.09.2019.
            
V-SAK 5

Foreløpig fordeling 2020 

Universitetsstyret behandlet tildeling av foreløpig bevilgning 2020 på styremøtet 19. juni 2019. UiOs tildeling for 2020 til SV er på 499 mill. kr. Tildelingen tar utgangspunkt i fordeling av antatt statsbevilgning for 2020 og rammer som ble sendt til fakultetet 26. juni 2019 gjennom foreløpig disponeringsskriv. 

Totalt får fakultetet nå tildeling for 2911 studieplasser, hvorav 1420 er på bachelornivå, 859 er på masternivå, 614 er på profesjonsnivå og 18 studieplasser er på lektorprogrammet. SV fikk 5 nye studieplasser på profesjonsstudiet for psykologi fra 2016.

Kompensasjon for lønns- og prisstigning er 2,7 prosent.  Avbyråkratisering- og effektiviseringskutt (ABE) er 0,5% i 2020 og for fakultetet utgjør dette et kutt på 2,5 mill. kr i basistildelingen.  Universitetsstyret har i tillegg vedtatt et rammekutt på 70 mill. kr for å finansiere investeringer. SV sin andel av dette utgjør 6,1 mill. kr.  Kostnadene for sentralisering av digital eksamen videreføres på 2018 nivå - dvs. 6,0 mill.kr 

Endring i tildeling 2016-2020 
Fakultetet har hatt en realvekst i tildelingen hvert år tom 2016 grunnet økninger i antall studieplasser og økte resultatinntekter, som f. eks flere tilslag på EU-prosjekter. Tildelingen for 2017 og 2018 inneholdt derimot et realkutt. Tildelingen for 2019 og 2020 inneholder rammekutt, men økning i resultatkomponenten motvirker denne reduksjonen.  

Avbyråkratiserings-, effektiviserings- og rammekutt for perioden 2018-2020 utgjør til sammen et kutt i SVs inntekter på 18,9 mill. kr

Fakultetsadministrasjonen og felleskostnader

Fakultetsadministrasjonen gis en tildeling tilsvarende 2019 uten prisjustering og en ekstra forskningssatsing på 0,6 mill. kr til å finansiere en ny stilling i forskningsadministrasjonen. Til sammen gis det en tildeling på 82,1 mill. kr til fakultetsadministrasjonen.   

Rammekuttet i 2020 er 6,1 mill. kr og ABE-kutt er 2,5 mill. kr. I tillegg er det tidligere års kutt1. Til sammen blir det felleskostnader på 13,6 mill. kr som fordeles på enhetene.  Tilsammen skattlegges enhetene 97,4 mill. kr i 2020, mot 89,5 mill. kr i 2019. 

Strategiske satsinger

Det er satt av 3,8 mill. kr til forsknings- og undervisningssatsinger i 2020. 1,6 mill. kr er videreføring av UiO-satsinger, mens 2,1 mill. kr er SVs interne satsinger.  Det settes av 466 000 kr til likestillingsmidler øremerket av UiO, samt 1 174 000 kr til driftsmidler forskning øremerket av UiO. Dette disponeres av fakultetet som PES midler og såkornmidler og fordeles videre til enheter i henhold til dekanvedtak.

1,5 mill. kr er satt av til å finansiere Eilert Sundt visiting scholars, der fakultetet overfører 0,5 mill. kr til hver innvilgede enhet i tre år.

130 000 kr ar avsatt til finansiering av professor II ved Senter for  tverrfaglig kjønnsforskning.

480 000 kr er avsatt til Osloforsk som administreres av ISS.

Vedtak:

Fordelingen for 2020, inklusive fordeling til fakultetsadministrasjon, fellestjenester og satsinger vedtas.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 19.09.2019.
            
V-SAK 6

Møteplan for 2020

Følgende møtetidspunkt for fakultetsstyret foreslås:

- 28. november 2019: Konstituerende møte for nytt fakultetsstyre

- 19. - 20. mars: Styreseminar og styremøte

- 11. juni: Styremøte

- 24. - 25. september: Styreseminar og styremøte

- 17. desember: Styremøte

Vedtak:

Fakultetsstyret vedtar forslaget til møteplan for fakultetsstyret og tilsettingsutvalget for 2020.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 19.09.2019 med forslag til møteplan for styret og fakultetsstyrets tilsettingsutvalg
            
V-SAK 7

Forslag til nytt administrasjonsreglement for ARENA Senter for europaforskning

ARENA har hittil ikke hatt et administrasjonsreglement som omtaler organisering, styringsstruktur og rekruttering av ledelse. Alle fakultetets enheter har vedtatte administrasjonsreglementer, inklusive TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur. Behovet for å vedta et administrasjonsreglement for ARENA er blitt aktualisert i høst ved at dagens styreleder ved utløpet av 2019 vil ha fungert i til sammen tre åremålsperioder – dvs. 12 år. I følge normalregler for sentre, samt regler som gjelder ellers for faglige lederstillinger ved Universitetet i Oslo kan slike åremål bare fornyes en gang (jf. senterleder ved TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur).

Vedtak:

Dekanens forslag til nytt administrasjonsreglement for ARENA vedtas med de endringer det var enighet om i møtet vedrørende fungeringstid for styremedlemmer.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 20.09.2019 med forslag til nytt administrasjonsreglement for ARENA.
  • E-post fra styreleder Magnus Gulbrandsen, ARENA, datert 19.9.2019
  • Fakultetets opprinnelige forslag til administrasjonsreglement for ARENA
  • Mandat ARENA, vedtatt 17.3.2016
   
V-SAK 8 Kunnngjøring av stilling som senterleder (SKO 1475) ved ARENA Senter for europaforskning    
 

Vedtak:

Dekanens forslag til kunngjøringstekst vedtas med de endringer det var enighet om i møtet. Stillingen som senterleder ved ARENA kunngjøres. 

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 19.09.2019.
  • Forslag til kunngjøringstekst senterleder ARENA.
   
V-SAK 9

Forslag til nytt administrasjonsreglement for TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur

Vedtak:

Dekanens forslag til nytt administrasjonsreglement for TIK vedtas med de endringer det var enighet om i møtet vedrørende fungeringstid for styremedlemmer. .

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 20.09.2019.
  • Forslag til administrasjonsreglement for TIK, 27.9.2019
  • Nåværende administrasjonsreglement for TIK, vedtatt 11.12.2014.
   
V-SAK 10

Retningslinjer for midteveisevaluering i innstegsstillinger ved Økonomisk institutt

Økonomisk institutt har fem ansatte i innstegsstilling. De er ansatt for en periode på syv år, og etter avtalen vil de bli tilbudt en fast stilling ved instituttet dersom de tilfredsstiller kriteriene som er fastlagt i arbeidsavtalen. I følge arbeidsavtalen skal det gjennomføres en midtveisevaluering innen utløpet av fjerde året av perioden, og det betyr at første midtveisevaluering skal gjennomføres i 2020. Fakultetet vedtar hvordan midtveisevalueringen skal gjennomføres, etter forslag fra Økonomisk institutt.

Vedtak:

Saken sendes tilbake til instituttet, som bes vurdere om midteisevalueringen kan gjennomføres med sammensetning av ekstern komité etter ordinære prosedyrer for tilsetting i vitenskapelige stillinger.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 20.09.2019.
  • Utdrag fra arbeidskontrakten til kandidater i innstegsstilling
   
V-SAK 11

Saken ble trukket.

   
V-SAK 12

Forslag til eksterne styrerepresentanter for perioden 2020-2023

Saken ble utsatt. Forslag til kandidater sendes styret på sirkulasjon.

   

Diskusjonssaker

              

D-SAK 1

Utkast til årsplan 2020-2022

To innspill ble nevnt av styret:

- tilby godt psykososialt læringsmiljø

- vurdere bruk av såkornmidler for å fremme innovasjon og tverrfaglig samarbeid ved fakultetet

Vedlegg:

  • Utkast til årsplan 2020-2022.
   

D-SAK 2

 

Eventuell oppfølging av styreseminaret 26. september

Deltakere på styreseminaret var fakultetsstyret, institutt- og senterledere og fakultetsledelse. Styreseminaret ble avsluttet med en felles middag:

Nils-Henrik von der Fehr, Ingjerd Hoëm, Bjørn Høyland, Hilde Reinertsen, Caroline Hals, Synne Abrahamsen, Matias Robberstad Vangen, Lars Oskar Slatlem Vik, Tor Saglie, Ellinor Major, Rune Flikke, Steinar Holden, Katrine Fangen, Anne Julie Semb, Fulvio Castellacci, Erik Oddvar Eriksen, Pål Kraft.

Forfall: Grete Brochmann

Fra administrasjonen: Ingvill Nygaard Bojer, Kari Marie Pound Davies, Gudleik Grimstad (ref.)

Tema for styreseminaret 26.9.2019:

I. Hvordan fremme tverrfaglighet

Professor Alexander Refsum Jensenius fra Det humanistiske fakultets Senter for fremragende forskning innledet.

II. Samfunnsvitenskapen, samfunnsfagene g samfunnet

- Samfunnsfagenes stilling i videregående opplæring, herunder lektorprogrammet v/Ingjerd Hoëm

- Hvordan kan praksis integreres i bachelorutdanningen? v/professor Marianne Lien (SAI)

- Om forslag til opprettelse av tverrfaglig bachelorprogram: Philosophy, Politics and Economics (PPE) v/Anne Julie Semb

- Presentasjon av UiOs Honoursprogram v/Ingjerd Hoëm

- Om mulig etablering av bachelorgrad i samfunnsvitenskap v/seksjonsleder Ingvill Nygård Bojer og prodekan Ingjerd Hoëm.

III. Instituttledernes vurdering av egne enheters muligheter og utfordringer

Instituttleder ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Katrine Fangen, presenterer instituttet.

Til eventuell videre oppfølging etter styreseminaret: Styret ber fakultetet vurdere tiltak som kan stimulere til tverrfaglighet. Styret er positive til forslaget om etablering av PPE-program. Styret ber om at mulig etablering av bachelorgrad i samfunnsvitenskap settes opp som D-sak i et senere møte. Styret ber om at strategi for redusering av frafall også settes opp som D-sak i senere møte.

   

Orienteringssaker

O-SAK 1 Protokoller fra møter i fakultetsstyrets tilsettingsutvalg
Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

Vedlegg:

  • Protokoll fra møte 28.05.2019
  • Protokoll fra møte 18.06.2019
            
O-SAK 2

Status årsplan 2019-2021

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

Vedlegg:

  • Notat fra dekanen av 19.09.2019.
            
O-SAK 3

Strategisk plan 2020-2030

Muntlig orientering i møtet ved dekan.

Fakultetet avventer UiOs utkast til plan.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering. 

   
O-SAK 4

Internkontroll

Muntlig orientering i møtet ved fakultetsdirektør.

Fakultetet etablerte i 2018 et internkontrollsystem. Det er utarbeidet et notat som viser de ulike elementene i internkontrollsystemet. Disse er hentet fra internkontrollsystemet til Direktoratet for økonomistyring, DFØ, og dekker hele fakultetets virksomhet. Fakultetet vil med denne sammenstillingen imøtekomme krav til internkontroll.

Fakultetet vil i 2020 prioritere GDPR, personvern og datahåndtering som årsplantiltak (jfr. utkast til årsplan).

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

   
O-SAK 5

Dekan og styrevalg, styreopplæring og juleavslutning

Muntlig orientering i møtet ved fakultetsdirektør.

Styret inviteres til styremøte 5. desember 2019, kl. 15.00 med avsluttende styremiddag på Palmen restaurant på Grand Hotell.   

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

   
O-sak 6

Informasjons- og drøftingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene 25. september 2019

Vedtak:

Fakultetsstyret tar saken til orientering.

Vedlegg:

  • Referat fra informasjons- og drøfingsmøte med organisasjonene 25. september 2019. Delt ut i møtet.
   
       
       
   
Publisert 10. okt. 2019 08:40 - Sist endret 15. okt. 2019 12:40