Studentrekruttering

Fakultetet skal rekruttere og beholde de beste studentene som har motivasjon, talent og interesse innenfor våre fag. Studietilbudet markedsføres blant annet gjennom UiOs kampanje, åpen dag, skolebesøk og nettsider. 

Rekrutteringskampanje

Rekrutteringsarbeidet til UiO foregår i flere kanaler i perioden desember til april. Vi arrangerer åpen dag i mars for elever i vidergående skole. og vi tilbyr faglige skolebesøk til vgs eller skolebesøk på Blindern. Den sentralte studentrekrutteringskampanjen går i flere  digitale og sosiale kanaler i perioden januar til midten av april. ​Fakultet som ønsker det kan delta med eget innhold i en begrenset periode i kampanjen.  ​ 

tre snapchat annonser med bilde og tekst

Nettverk for rekruttering

Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt (AKS) har ansvar for UiOs samlede innsats for rekruttering av studenter til grunnstudiene. AKS koordinerer skolebesøk, utdanningsmesser, annonsekampanje, Åpen dag, MiFA, nettsider, søkerundersøkelse og sosiale medier, og gir støtte til fakulteter i deres rekrutteringsarbeid. Alle fakultetene har oppnevnt representanter som møtes i et nettverk for studentrekruttering. Fakultetets representant er arbeidslivskoordinator. 

Studentrekruttering

Rekrutterings- og studiewebnettverket

Nettverket fungerer som en møteplass for enhetene, studienettredaktører og rekrutteringsrådgivere på fakultetet. Formålet med nettverket er å sikre god informasjonsflyt og oppfølging av studienettsider, rekruttering og arbeidslivsrelevans. Videre bidrar nettverket til å styrke kommunikasjonen mellom de tre nivåene ved UiO.

Oversikt over medlemmer og møter

Søkerundersøkelse

Undersøkelsen har som mål å kartlegge hva som påvirker valg av utdanning og studiested, samt hvordan og hvor potensielle studenter innhenter informasjon om disse valgene. I tillegg vil undersøkelsen vurdere inntrykket av Universitetet i Oslo. Målgruppen for undersøkelsen er personer under 26 år som har valgt UiO som ett av sine fem første valg på prioriteringslisten i søknaden til Samordna opptak.

Undersøkelser og analyser

Søkertall

Universitetet i Oslo er et av landets mest populære studiesteder, og studentene setter pris på de tverrfaglige tilbudene.  

Søker - og opptakstall fra Samordna opptak

Skolebesøksordningen

Vi tilbyr skolebesøk på videregående skoler på Østlandet, besøk på campus og digitale skolebesøk til videregående skoler i resten av landet. Våre skolebesøkere gir en forelesning innen valgt tema fra sitt studieprogram, samt informasjon om studentlivet ved fakultetet. Elevene får også mulighet til å stille spørsmål om studier og studentlivet generelt. Forelesningene er knyttet opp mot kompetansemålene i de samfunnsvitenskapelige programfagene på VGS. Ordningen administreres av arbeidslivskoordinator og skolebesøkskoordinator i samarbeid med enhetene.

Les mer om skolebesøksordningen her.

Åpen dag

Åpen dag arrangeres årlig og passer for elever i den videregående skolen, men er åpent for alle som er interessert i studier ved UiO. Du kan prøve en forelesning, teste et studieprogram, finne fram, få omvisning og kjenne på stemningen på campus. 

Rådgiverdagen

Dette er en årlig faglig samling for rådgivere og andre som jobber med studie- og karriereveiledning i videregående skoler. 

Studiebarometeret

Studiebarometeret er en nasjonal undersøkelse der vi får innsikt i hva studentene mener om sitt studieprogram, blant annet undervisning og veiledning, studie- og læringsmiljø, arbeidslivsrelevans og læringsutbytte. Undersøkelsen spør også om studentenes engasjement, studieinnsats og motivasjon. 

Kandidatundersøkelsen

Universitetet i Oslo gjennomfører kandidatundersøkelser blant uteksaminerte kandidater som fullførte bachelorgrad, mastergrad, profesjonsutdanning eller PhD. Undersøkelsen gir innsikt i hvordan overgangen er fra studier til jobb, og hvor godt er studentene forberedt for arbeidslivet. 

UiOs statistikk og rapportverktøy

Tableau er UiOs statistikk- og rapportverktøy (Business Intelligence system) som benyttes for å lage og presentere statistikk på studiedata. Eksempel er gjennomstrømming av studenter der Tableau gir informasjon knyttet til når en student regnes som startende, aktiv, frafalt eller fullført.