Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Årsrapport 2002
 

Innhold

Refleksjoner

Forskning

Faglig ledelse

Administrativ ledelse

Fakultetsstyret

Hovedtall

Enhetenes årsrapporter

 

Forskning, studiekvalitet og internasjonalisering

Utvikling av nye studietilbud

2002 har vært preget av arbeidet med å utvikle nye studieprogrammer ved fakultetet. Av de elleve bachelorprogrammene fakultetet kommer til å tilby fra høsten 2003, bygger seks på de tradisjonelle fagdisiplinene, mens fem er nye tverrfaglige studietilbud. Tidlig i 2002 ble det jobbet mye med strukturen i de nye programmene. I siste del av året har fokus vært på emnene som skal inngå i programmene, og hvordan intensjonene i reformen skal kunne oppnås gjennomføres innføringen av nye undervisnings- og vurderingsformer.

Fakultetet har besluttet å opprette et læringsmiljøsenter i tilknytning til lesesalene for laveregrads studenter. Et læringsmiljøsenter baserer seg i korte trekk på idéen om at studentene skal finne flest mulig av de tjenester de trenger i en studiesituasjon på samme sted: Informasjonstjenester, IT-støttetjenester og IT-baserte lærings- og ferdighetsverktøy. Idéen er i tråd med kravene til Universitetet i Oslo om oppfølging av kvalitetsreformen og gjennomføring av ny gradsstruktur, og til de utfordringene universitetet står overfor når det gjelder å tiltrekke seg flere studenter, utvikling av studiemiljøet og digitale læringsmiljøer. Utviklingen av læringsmiljøsentra kan generelt bidra til en modernisering av studiemiljøet, særlig for laveregrads studenter.

Økonomisk institutt har inngått samarbeidsavtaler med Høyskolen i Oslo og BI. Forutsatt at studentene tar supplerende kurs, kan de få muligheten til å gå videre på masterstudiet ved Økonomisk institutt.

Forskning og formidling

Torbjørn Hægeland ved økonomisk institutt, ble tildelt Kongens gullmedalje for sin doktoravhandling "Human Capital, Earnings and Productivity". Ann Vølstad fikk pris for fremragende kvinne- og kjønnsforskning for sin hovedoppgave i sosiologi. Hovedoppgaven hadde tittelen ”Stemor, jeg?” – stemødres identitet og handlingsrom.

Geir Thomas Hylland Eriksen fikk Forskningsrådets formidlingspris for 2002. I begrunnelsen for pristildelingen står det blant annet at ”han er en særlig aktiv formidler av sitt fag og sin kunnskap, et forbilledlig eksempel på at forskning, og til dels komplisert fagstoff, kan formidles i et forståelig og klart språk”.

ARENA-programmet videreføres

ARENA-programmet fikk svært god vurdering av et internasjonalt evalueringspanel i forbindelse sin SFF-søknad (Senter for fremragende forskning), og ble av kollegiet høsten 2002 vurdert som et av miljøene ved UiO som er spesielt satsningsverdige. Det ble derfor besluttet å videreføre deler av virksomheten som et permanent senter for studier av europeisk integrasjon ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Et utadvendt fakultet

I 2002 har fakultetet blant annet hatt følgende arrangementer:

  • Oslo Summer School in Comparative Social Science Studies feiret sitt 10-års jubileum i 2002. De 9 profilerte kursene på doktorgradsnivå samlet hele 145 deltakere fra ca. 30 nasjoner, hvorav 2/3 av deltakerne var doktorgradsstudenter og 1/3 var unge forskere. I tillegg avholdt sommerskolen to jubileumsforelesninger av henholdsvis professor Jon Elster og professor Lars Mjøset.
  • Den årlige Eilert Sundt-forelesningen var denne gang ved professor Thomas J. Scheff
    Department of Sociology, University of California at Santa Barbara, USA. Tittelen på forelesningen var "Emotions and Politics".
  • I 2002 startet Institutt for statsvitenskap opp ”Aktualitetssymposiet”, som er et nytt undervisningstilbud på statsvitenskap grunnfag rettet mot studenter på 2. semester. Seminaret er ledet av vitenskapelig ansatte ved Institutt for statsvitenskap, og skal gi studenter og lærere anledning til å reflektere over og diskutere aktuelle politiske problemstillinger.
     

Internasjonalisering

Fakultetet har lagt stor vekt på internasjonalisering i 2002. I forbindelse med innføringen av kvalitetsreformen skal alle studenter få tilbud om å studere ett semester i utlandet i løpet av bachelorgraden. Universitetet har som målsetning at utvekslingen skal dobles innen 2006. For å utvikle et bredt tilbud har fakultetet valgt å legge ansvaret for utveksling på bachelor på fakultetetsnivået. Tidligere har instituttene hatt alt ansvar for utveksling. Utveksling innebærer også å ta i mot utenlandske studenter. For å øke fakultetets mulighet til å ta i mot utenlandske studenter har instituttene utarbeidet flere engelskspråklige emner som vil tilbys bachelorstudenter fra høsten 2003.

Publisert 12. okt. 2010 13:54 - Sist endret 10. mars 2014 13:03