Protokoll

Tid og sted: 14. mars 2023 14:1516:00, ESH: Møterom 929

Ordinære saker
V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden
Vedtak: Rådet godkjenner innkalling og dagsorden.

Orienteringssaker
O-SAK 1

Statusoppdatering fra Ph.d.-leder

Kun muntlig orientering i møte.

O-SAK 2

Overordnede funn fra fremdriftsrapporteringen for 2022 m/Nefissa og Sarah 

Kandidatene er stort sett fornøyde, men vi kan bli enda bedre på karriereveiledning. Det er dessverre for mange som er forsinket i studieløpet. Dette bør monitoreres og følges opp.

- Det er ønskelig at formålet med fremdriftsrapporteringen skal komme tydeligere frem ved innmelding. Det er også et spørsmål hvorvidt funnene i fremdriftsrapporteringen skal brukes ved Ph.d.-leders personalsamtaler med kandidatene. Ph.d.-rådgiver følger opp. 

- Det er ønskelig at SAI utarbeider en rutine for hvem som leser og følger opp Ph.d.-leders egne kandidater. Bør kun Ph.d.-rådgiver ha full tilgang og levere et sammendrag til Ph.d.-leder (og rådet?), eller bør vi nedsette en stedfortreder? Andre muligheter? Ph.d.-rådgiver har sjekket med de andre enhetene: ulik praksis, men stort sett Ph.d.-rådgiver som holder i regien. 

Rutine for håndtering av fremdriftsrapportering, samt habilitet, settes opp som diskusjonssak på neste møte.

O-SAK 3

Oversikt/orientering over planlagte kurs fremover

Våren 2023 - STV9023 – Case Study Research Methods – University of Oslo (uio.no) samarbeid med ISV. 
Andre kurs ved SV: 2023 - PhD Courses in the Social Sciences (uio.no)
Høsten 2023: Recent theory in anthropology-  Arrangeres av Knut om vann (INTPART): How do scholars work across disciplines to better understand the complexities of environmental challenges as they materialise across geographies of difference and inequality?
Høsten 2023: Skrivekurs.

- Ønskelig med mer spissede teorikurs.
- Ønskelig at vi utarbeider et forslag til hvordan Ph.d.-kandidater kan få uttelling i timeregnskapet for å utarbeide relevante kurs, samt skrivekurs.

Vedtakssaker
V-SAK 2

Forslag til emneinformasjon SOSANT9100 A/B H23
Vedtak: Eksamenskravet er for omfattende for et 5sp-emne. Rådet vedtar derfor å nedjustere fra 6-7000 ord til 3000 ord +/- 10%. Endringene vil gjelde fom H23.

Sakspapirer:

Diskusjonssaker
D-SAK 1

Periodisk programevaluering - ekstern evaluering av fakultetets ph.d.-program

Sakspapirer:

D-SAK 2

Gjennomgang og diskusjon -  Hvordan skal vi jobbe med årsplanen for SAI 2023-2025

Sakspapirer:

Det er ønskelig med en workshop om karriere, publikasjoner, strategi m.m. Bør være et mål å arrangere dette allerede til høsten. Hege følger opp med Maka, og kobler på Ph.d.-rådgiver ved behov.  

Videreføre Shut up and Write-samlinger. Av og for kandidater. 

Fakultetet skal også ha et skrivekurs. 

Eventuelt

I løpet av møtet ble det raskt klart for rådet at det er behov for et sett med avklaringer/rutiner for hvordan vi skal håndtere habilitet ved ulike situasjoner. 1. Avklaring rundt Ph.d.-leders egne kandidater ved fremdriftsrapportering 2. Hva vi skal gjøre når Ph.d.-leder er veileder for kandidat som leverer avhandling 3. Oppklaring rundt SAIs "under the table" retningslinje på at man ikke kan ha masterveilederen sin som Ph.d.-veileder.

Hva gjelder høstens situasjon med varslede innleveringer fra Ph.d.-leders egne kandidater, så er praksis at en i høyere rang stepper inn. Ved SAIs tilfelle, hvor høstens Ph.d.-leder også er nestleder, er det naturlig at stedfortreder for Ph.d-leder er instituttleder.

Det er også ønskelig at vi følger opp veiledere og veilederkurs, samt forventningsavklaring hva gjelder karriereveiledning og for eksempel krav/oppfølging av regionalt/tematisk essay. Vi må jobbe for likebehandling av kandidatene, uavhengig av hvilken veileder de har. Kan vi starte med et digitalt veiledermøte for veiledere ved SAI hvor vi tar en gjennomgang av krav og forventninger? Dette følges opp som et diskusjonspunkt ved en senere anledning. 

Det kom også et spørsmål om bruk av postdoktorer i bedømmelseskomiteer. Kravet er doktorgrad eller tilsvarende, men det er ikke vanlig å bruke postdoktorer til dette, det kan derfor stilles spørsmålstegn ved kompetanse. Ønskelig at vi bruker ansatte med førsteamanuensis/professor-kompetanse. Postdoktorer kan derimot brukes som biveiledere.

Dette var rådets første møte, det er derfor naturlig at det kommer opp mange saker under møtet, hvor flere av dem går inn i hverandre. Alle saker vil bli sortert, fulgt opp og satt opp som diskusjons- og vedtakssaker på de neste møtene. Ta kontakt ved spørsmål!

Publisert 12. apr. 2023 16:31 - Sist endret 13. juni 2024 14:58