Protokoll fra møte nr. 2/2016 i TIK-styret

Til stede:

Ingjerd Hoëm (styreleder) Eksterne representanter: Ante Klitjou, Jon Vatnaland Rep. for vitenskapelig ansatte ved UiO: Nils Damm Christophersen Rep. for faste vitenskapelig ansatte ved TIK: Magnus Gulbrandsen Rep. for midlertidige vit. ansatte ved TIK: Sylvia Irene Lysgård Rep. for administrativt ansatte ved TIK: Lene Angelskår Studentrepresentanter: Ingrid Paaske Gulbrandsen

Fra administrasjonen: Fulvio Castellacci, Fredrik Emil Olsbu (til O-SAK 4), Frode Løvik (sekretær)

Forfall: studentrepresentant Sondre Jahr Nygaard

Ordinære saker

V-SAK 1 (Saksnr. 06/2016)  Godkjenning av dagsorden

Det var ingen merknader til innkalling og dagsorden.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes

V-SAK 2 (Saksnr. 07/2016)  Godkjenning av protokoll fra møte 1/2016

Vedtak: Protokoll fra møte 1/2016, 1.3.2016, godkjennes.

Saksdokumenter: Protokoll 1.3.2016

Orienteringssaker

O-SAK 1 (Saksnr. 08/2016)  Hva skjer på TIK?

Administrativ leder informerte om god søkning til senterets masterprogrammer, mange pågående og planlagte rekrutteringer og signaler fra fakultetsledelsen om endringer i kontorsituasjonen.

Styret etterlyste mer utfyllende informasjon om framdriften i senterets virksomhet generelt og publiseringsaktivitet spesielt.

O-SAK 2  (Saksnr. 09/2016)  Timeregnskap og pliktarbeid

Senterleder orienterte om ressurssituasjonen for pliktarbeid; undervisning og veiledning, ved senteret. Senteret har færre ressurser tilgjengelig til dette arbeidet enn tidligere antatt. Det ble gjort rede for årsakene til dette og tiltak som er iverksatt for å bedre på situasjonen både på kort og lang sikt.

Styret har tidligere gitt sin tilslutning til en kontrollert ekspansjon av senteret. Dette har senteret lykkes i ved en betydelig økning i eksternfinansierte prosjekter. Situasjonen som har oppstått, viser behovet for også å øke senterets basisbevilgning for å sikre tilstrekkelige ressurser til gjennomføring av senterets utdanningsaktiviteter.

Styret oppfordret senterledelsen til å følge opp saken videre med fakultetet.

O-SAK 3 (Saksnr. 10/2016) OSIRIS

Professor Magnus Gulbrandsen presenterte «Oslo Institute of Research on the Impact of Science» (OSIRIS), omtalt i styremøtet 1.3.2016. Styret takket for en interessant presentasjon og ytret ønske om flere faglige presentasjoner i kommende møter.

O-SAK 5 (Saksnr. 12/2016)  Regnskapsrapport 1. tertial 2016

Fredrik Emil Olsbu fra fakultetsadministrasjonen gikk gjennom regnskapsrapport for 1. tertial og en oppdatert prognose for hele 2016. Det er kun mindre avvik sammenlignet med et periodisert budsjett og prognosen for året er i tråd med budsjett. TIK styrer mot en styrking av bufferen som ble opparbeidet i 2015.

Styret etterlyste en rapport som omfatter hele virksomheten ved TIK, også eksternt finansierte prosjekter. Administrasjonen vil forsøke å utarbeide en slik rapport ved utgangen av 2. tertial 2016.

Vedtak: Regnskapsrapport for 1. tertial 2016 tas til orientering

Saksdokumenter: Regnskapsrapport

O-SAK 4 (Saksnr. 11/2016)  Årsrapport 2015

Styret takket for en informativ årsrapport for 2015 og ser gjerne at det blir utarbeidet tilsvarende rapporter årlig. Det ble gitt innspill til forbedring av prosjektoversikten og rapportering av medieeksponering.

I forbindelse med behandlingen av rapporten, ble styrets rolle og ansvar drøftet. Styret ba om en tydeliggjøring av dets rolle, ansvar og forpliktelser, gjerne i form av en styreinstruks, til styrets møte i september.

Vedtak: Årsrapport for 2015 tas til orientering

Saksdokumenter: Årsrapport 2015