SAK 1 Saksnr. 39/14 |
Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 05. november, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles. Vedtak: Programrådet godkjenner saksliste og referat Saksdokumenter:
|
|
SAK 2 Saksnr. 40/14 |
Diskusjonssak Forslag om å gjøre seminarundervisningen på temaspesialiseringsemner på bachelor obligatoriske Forslaget om å gjøre seminarundervisningen obligatorisk satte i gang en diskusjon om kvaliteten på seminarundervisning og forslag på å bedre seminarundervisning. Studentrepresentanten ønsket en gjennomgang av seminarundervisning på både bachelor- og masternivå. Dette stilte programrådsmedlemmene seg positive til. Innspillene og kommentarene til seminarundervisningen fra programrådsmedlemmene vil bli tatt med i programevalueringen av sosiologiprogrammene. Seminarundervisningen kan alltids forbedres og det er ønskelig med deling av erfaringer av hva som fungerer bra, og hva som fungerer mindre bra, mellom seminarledere og emneansvarlige. Programutvalget (PU) er bedt om å skissere deres opplevelser, og hva studentene ønsker seg, i seminarer. Studentrepresentanten tar dette videre med PU-medlemmene.
Forslaget om å gjøre seminarundervisningen på temaspesialiseringer på bachelor obligatorisk vil bli satt opp som vedtakssak ved neste programråd.
|
|
SAK 3 |
Vedtakssak Fjerning av e-lenker i pensumlister Flere programrådsmedlemmer var positive til fjerningen av e-lenker, men studentrepresentantene stilte seg ikke positiv til forslaget. Undervisningsleder forslo da å prøve ut pensum uten e-lenker i et begrenset tidsrom. Et slik pilotprosjekt var studentrepresentanten positiv til. Vedtak: På bakgrunn av dette ble det vedtatt å fjerne alle e-lenker i pensumlistene for alle emner på både bachelor- og masternivå, for høsten 2015. Pilotprosjektet er ment å kun gjelde for høsten 2015.
|
|
SAK 4 |
Diskusjonssak Egenevaluering av sosiologi programmene Undervisningsleder ønsker innspill på egenevalueringen som skal skrives etter nyttår. Det er ønskelig med innspill på hva som skal inngå i egenevalueringen, og hvordan evalueringen skal legges opp.
Seminarledelse ble tatt opp som et tema flere ønsker å gjennomgå. Programrådsmeldlemmene ønsker at seminarledere skal i større grad dele deres gode og mindre gode opplevelser med seminaropplegg slik at man kan lære av hverandre. Ansatte på sosiologi skal oppfordres til å dele skriftlig informasjon om seminar og undervisningsmetoder som fungerer bra, med de øvrige ansatte på sosiologi. Eivind Grip Fjær ønsker en oversikt over studentenes motivasjon for å velge sosiologi, slik at denne informasjonen kan benyttes til å tilpasse noe av undervisningen. Dette er noe PU skal se nærmere på. PU skal skrive ned det de ønsker skal inngå i evalueringen. PU ønsker å legge til et spørsmål om vurderingsform i studentevalueringen av hvert emne, slik at studentene får evaluert vurderingsformen. En møteinnkallelse vil bli sendt ut til de ansatte på sosiologi for et møte på Tøyen Hovedgård den 22.januar, hvor punkter som skal inngå i egenvurderingen skal diskuteres.
|
|
SAK 5 |
Eventuelt
|
Protokoll fra programråd i sosiologi
03. desember, kl. 10.15 - 11.10, Harriet Holters hus, rom 221
Til stede: Katrine Fangen, Arne Mastekaasa, Mette Andersson, Torkild Hovde Lyngstad, Eivind Grip Fjær, Inger Furseth (vara), Sandra Marie Herlung (sekretær) og Ingalill Herstad (studentrepresentant MA).
Ikke tilstede: Anne Krogstad, Marianne Almbakk og studentrepresentant BA
Publisert 11. des. 2014 12:45