Protokoll fra programråd i sosiologi

25. mars, klokken 10.15 - 11.30, Harriet Holters hus, rom 241

 

Til stede: Katrine Fangen, Arne Mastekaasa, Mette Andersson, Anne Krogstad, Torkild Hovde Lyngstad, Eivind Grip Fjær, Inger Furseth (som emneansvarlig), Ingallil Herstad (studentrepresentant MA), Sabina Tica (studentrepresentant BA), Marianne L. Almbakk (studiekonsulent BA), og Jørgen Bollingmo (sekretær).

Ikke tilstede: Nan Zou Bakkeli.

SAK 1
Saksnr. 9/15

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 25. februar, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtak:
Programrådet godkjenner saksliste og referat

Saksdokumenter:
Referat fra møtet 25. februar

 

 

SAK 2

Saksnr. 10/15

Vedtakssak

Pensum og emnebeskrivelser høsten 2015

 

For følgende emner ble forslag til pensum og nye emnebeskrivelser vedtatt uten innvendinger eller kommentarer fra programrådet:

 

SOSGEO2201

SOS2500 (uendret)

SOS2603

SOS4001 (uendret)

SOS4010

 

 

Følgende pensum og emnebeskrivelser ble vedtatt, men med innspill/kommentarer fra programrådet:

 

SOS1000/-1001

Innspill: Boken til Per Morten Schiefloe, Mennesker og samfunn (2011), er en lærebok de bruker i videregående skole og bør byttes ut. Pensumlisten er også veldig artikkelbasert, og det bør vurderes om dette gjør at emnet oppleves litt for fragmentert.

 

SVMET1010

Innspill: Det ble enighet om at pensum i SVMET1010 må ses i sammenheng både med det mye metodologiemnet SOS3050 og exfac-pensum. Vi vil kalle inn til et møte med de ansvarlige for exfac for å se nærmere på dette. En del av de nye endringene på SVMET1010-pensum er allerede et skritt i retning av å nedtone likheten med SOS3050.

 

SOS2001

Innspill: Det bør vurderes om emnet enten skal være mer praktisk orientert, mens SOS1003 (sosiologiens klassikere) rendyrkes som et idéhistorisk emne. Det bør vurderes å endre tittelen på emnet, da nåværende tittel samsvarer dårlig med innholdet. Det ble kommentert at det ikke lenger var noen feministiske bidrag på pensum og at pensum var enten veldig abstrakt og at det som var mer metodisk var kvantitativt. Innen høstens pensummøte opprettes det en liten arbeidsgruppe som skal se på de to emnene SOS1003 og SOS2001 i sammenheng, og samtidig avgjøre om ett av emnene bør gjøres valgfritt, på linje med andre spesialiseringsemner, slik at de studentene som er opptatt av teori kan velge å fordype seg i det, mens de som er opptatt av å få mest mulig yrkesretting kan velge et temaspesifisert spesialiseringsemne til.

 

SOS2700

Innspill: Det bør vurderes om avsnittet «Kort om emnet» i emnebeskrivelsen kan gjøres noe kortere. Det bør sikres at både kvalitative og kvantitative bidrag er på pensum, foreløpig er det en overvekt av kvalitative.

 

 

Endringer i pensumlistene med utgangspunkt i programrådets kommentarer (per 15. april):

 

SVMET1010

Pensumliste

Emnebeskrivelse

 

SOS2700

Pensumliste

Emnebeskrivelse

 

 

SAK 3
Saksnr. 11/15

Orienteringssak

Pensum og emnebeskrivelser for de nye tverrfaglige SOSGEO-emnene på masternivå høsten 2015

Programrådet ble informert om endringer i pensum og emnebeskrivelse for det nye tverrfaglige SOSGEO4604 Work and workers of the global Work-Place. Pensum og emnebeskrivelse for SOSGEO4301 forelå ikke i tide til møtet.

 

 

SAK 4
Saksnr. 12/15

Vedtakssak

Endring av emnenavn for SOS2700 og SOS4402

 

Vedtak: Programrådet godkjente forslag til endring av emnenavn for SOS2700 og SOS4402

 

 

SAK 5
Saksnr. 13/15

 

Eventuelt

Emneansvarlig Torkild Hovde Lyngstad ønsket å diskutere mulighetene for å strekke undervisningen i SOS4020 over lengre tid. Emnet har fulgt samme format en del år nå og det er tydelig at det er for intensivt for studentene. Torkild ønsket derfor å drøfte muligheten for å strekke undervisningen i dette emnet over hele semesteret.

Tidligere evalueringer har til gjengjeld vist at studentene opplever alle de intensive emnene som krevende. Når SOS4020 lå parallelt brukte studentene derfor ingen tid på spesialiseringsemnene.

Diskusjonen dreide seg derfor over på å finne alternative løsninger. Et forslag som ble diskutert var å endre vurderingsformen på høstens spesialiseringsemner (hjemmeeksamen + muntlig høring) lik den spesialiseringsemnene har på våren (skriftlig eksamen + emneoppgave). På den måten ville man kunne avslutte høstens eksamener før jul og oppnå cirka to uker ekstra undervisningstid i vårsemesteret. Flere av programrådsmedlemmene uttrykte at de syntes dette var en god ide.

Programrådet ble enige om å se nærmere på muligheten for å endre vurderingsform på høstens spesialiseringsemner som en mulig løsning i første omgang, og dette har vi fulgt opp.

 

 

Publisert 22. apr. 2015 13:04 - Sist endret 20. juli 2023 16:07