3.3. Innledende spørsmål: En oversikt


3.3. Innledende spørsmål: En oversikt

Det første spørsmålet vårt (S1) lød: Hvor utbredt er bruken av profesjonelle lobbytjenester blant norske ledere? De norske lederne ble spurt om de hadde benyttet profesjonelle lobbyister i den aktuelle saken eller i andre saker. Ledere som svarte bekreftende på at de hadde benyttet profesjonelle lobbyister i den aktuelle saken, ble ikke spurt om hvorvidt de hadde benyttet profesjonelle lobbyister også i andre saker. Det totale antall brukere finnes derfor ved å legge sammen brukere i den aktuelle saken og brukere i andre saker.

Figur 3.1 Bruk av profesjonelle lobbytjenester. N=1021

Som figur 3.1 viser benyttet 4,8 prosent av lederne profesjonelle lobbyister i den aktuelle saken. 9,2 prosent hadde benyttet av profesjonelle lobbytjenester i andre saker. Til sammen 14 prosent av lederne oppga at de hadde benyttet profesjonelle lobbyister.

Figur 3.2 Stortingsrepresentanter som er forsøkt påvirket via profesjonelle lobbyister. N=124 og 126

Det neste spørsmålet (S2) var: Hvor vanlig er det at stortingsrepresentantene blir kontaktet av profesjonelle lobbyister? Også her skilles det mellom den aktuelle saken og andre saker, men representantene fikk anledning til å svare på begge spørsmål.

Godt over en femdel av representantene oppga at ”noen av disse organisasjonene eller institusjonene benyttet profesjonelle lobbyister for å fremme synspunkter” i den aktuelle saken. Nærmere 90 prosent av stortingsrepresentantene hadde dessuten opplevd å ”bli forsøkt påvirket via profesjonelle lobbyister” i andre saker.

Figur 3.3 Norske lederes holdning til påstanden: Profesjonell lobbysime fører til at viktige saker blir grundigere belyst. Prosent. N=138 og 1572

Det tredje spørsmålet (S3) lød: Hvilke holdninger har norske stortingsrepresentanter og andre ledere til profesjonell lobbyisme? Figur 3.3 viser at de fleste lederne betrakter profesjonell lobbyisme som informativt. To tredeler av lederne er helt eller delvis enige i at profesjonell lobbyisme fører til at viktige saker blir grundigere belyst. Stortingsrepresentantene ser i utgangspunktet ut til å være noe mer positive til informasjonsverdien av profesjonell lobbyisme enn andre ledere. En femdel av representantene sier seg helt enige i at profesjonell lobbyisme kan bidra til at viktige saker blir grundigere belyst. Bare en tidel sier seg helt uenig.

Norske ledere ser ut til å ha en unison holdning til synliggjøring av profesjonell lobbyisme. Som figur 3.4 viser, sier hele 65 prosent av stortingsrepresentantene seg helt enig i at profesjonell lobbyisme bør synliggjøres. Tar vi med representantene som er delvis enig, er hele 88 prosent positive til synliggjøring av virksomheten. Bare fem prosent tar et klart standpunkt mot synliggjøring. Det ser altså ikke ut til å være store forskjeller mellom de folkevalgte og andre ledere.

Figur 3.4 Norske lederes holdning til påstanden: Det er ønskelig at profesjonell lobbyisme synliggjøres. Prosent. N=138 og 1572

Det siste holdningsspørsmålet omhandler offentlig kjøp av profesjonelle lobbytjenester. Også her hersker det i all hovedsak enighet blant representantene. Figur 3.5 viser at fire femdeler sier seg helt eller delvis enig i at det er betenkelig om virksomheter som fullfinansieres over offentlige budsjetter kjøper tjenester fra profesjonelle lobbyister.

Figur 3.5 Norske lederes holdning til påstanden: Det er betenkelig at virksomheter som fullfinansieres over offentlige budsjetter kjøper tjenester fra profesjonelle lobbyister. N=138 og 1572

De resterende 20 prosent fordeler seg jevnt på delvis og helt uenig. Representantene er mer skeptiske til offentlig kjøp enn andre eliter.

Det siste innledende spørsmålet (S4) lød: Hvor mye innflytelse tilskriver stortingsrepresentantene de profesjonelle lobbyistene?

Figur 3.6 Stortingsrepresentantenes vurdering av profesjonelle lobbyisters innflytelse i aktuell sak. Prosent. N=122

Stortingsrepresentantene ble spurt om hvor stor innflytelse de mente at ulike instanser hadde i den aktuelle saken. Som figur 3.6 viser, vurderer representantene innflytelsen til profesjonelle lobbyister som minimal. Bare 1,4 prosent mener at profesjonelle lobbyister hadde stor innflytelse i den aktuelle saken. Nærmere 90 prosent mener at de ikke hadde innflytelse overhodet.

Etter å ha sett på disse innledende, deskriptive spørsmålene, ser vi nå nærmere på hypotesene – som kan bidra til å forklare hvem som bruker profesjonelle lobbyister, hvordan profesjonelle lobbyister søker å øve innflytelse og hva norske ledere mener om profesjonell lobbyisme.


Publisert 25. nov. 2010 13:52