2.6 Effektivitet
Perfekte markeder har en effektivitet som det er vanskelig å forbedre.[27] Også markeder som ikke er perfekte, men likevel fungerer bra vil være relativt effektive. Spørsmålet er hva man mener med ”fungerer bra” og hva som er alternativet.
Effektivitet i markeder henger sammen med prisdannelsen. I de tilfellene der prisene ligger nær opp til marginalkostnadene vil informasjonen som forplanter seg videre i økonomien gi den informasjonen som trengs. Det skjer ved at produkter med lavere marginalkostnader blir billigere. Andre næringsdrivende, og i siste instans konsumentene, vurderer prisene opp mot kvalitet og hva de har behov for. Hva konsumentene velger gir produsentene beskjed om hva de igjen skal etterspørre hos underleverandører osv.
Den effektiviteten som er beskrevet ovenfor lar seg ofte ikke realisere fordi de strenge kriteriene for optimalt marked ikke er til stede. Mindre avvik fra forutsetningene er lite interessante så lenge de ikke endrer sluttresultatet vesentlig. Det finnes imidlertid en rekke mer alvorlige tilfelle der mangler i forhold til markedskriteriene medfører betydelige effektivitetstap. Disse tilfellene samles gjerne under betegnelsen markedssvikt. Boks G gir en oversikt over de viktigste formene for markedssvikt.
I forbindelse med offentlige løsninger av samfunnsbehov trengs det ofte penger. (Se blant annet boks H om store faste kostnader.) For å skaffe slike midler er det vanlig å regne med noen kostnader. Det gjelder både faktiske kostnader ved innsamlingen, for eksempel skattevesenet, og kostnader ved at innsamlingen, skatter og avgifter, forskyver den økonomiske tilpasningen bort fra det som regnes som optimalt. Den samlede kostnaden kan betraktes som en ekstra pris på offentlige midler. Den relative ekstraprisen på offentlige midler i forhold til private benevnes gjerne ”cost of funds”. Siden dette er en sentral politisk størrelse er det selvsagt stor uenighet om hvor stor denne er. Det er ikke uvanlig å bruke 0,2 eller 20 prosent som et anslag når man skal illustrere begrepet.
Boks G: Perfekte markeder og markedssvikt.
|
Økonomene har en tendens til å sette opp relativt strenge krav
til et perfekt marked, blant annet for at man lettere kan bruke matematiske
regler.
|
Markeder er sjelden ideelle. Konkurransedirektøren uttrykker seg
slik: ”... det ligger i kapitalismens natur at vi aldri vil få et
ideelt marked” (Johansen 2002:15), og henviser til Adam Smith som en
begrunnelse for Konkurransetilsynet. Problemene med den teoretiske
markedsmodellen går imidlertid ofte ut over det et konkurransetilsyn kan
forventes å behandle, og når virkeligheten er vesentlig forskjellig
fra den teoretiske modellen kaller vi det markedssvikt. Hovedårsaker til
markedssvikt kan til en viss grad klassifiseres i forhold til hvilke
forutsetninger i idealmodellen som svikter. Den forutsetter:
|
|
|
|
|
|
I tillegg må det være et krav til et perfekt marked generelt at
de goder som kan produseres med et samfunnsmessig overskudd faktisk blir
produsert. Motsatt gjelder for transaksjonskostnader. Disse ønsker man
å redusere fordi de representerer sand i maskineriet, og de inkluderes
ofte ikke i modellene. En annen og ikke helt god løsning er å se
på dem som goder som også kan tas inn i
modellen.[29]
|
Når vi ikke har perfekte markeder har vi ulike grader av
markedssvikt. Det er en sammenheng mellom kravene til perfekte markeder og de
ulike formene for markedssvikt.
|
|
|
|
|
|
|
Alle formene for markedssvikt er relevante for diskusjoner av markedsløsninger. Det er vanskelig å tenke seg at det finnes markeder som er helt frie for markedssvikt, men størrelsesordenen av problemene varierer sterkt. Siden markeder sjelden er perfekte er det nødvendig å vurdere markedssvikten opp mot fordelene eventuelt på lenger sikt. Boks H og boks I tar for seg to problemer på kostnadssiden.
Boks H: Store faste kostnader
|
Mange former for produksjon krever en betydelig innsats for å starte
opp produksjonen mens produksjon av ekstra enheter er relativt billig. Vi
snakker gjerne om at det er store faste kostnader. I vår sammenheng kan vi
sette en grense ved forholdet mellom marginalkostnader og
gjennomsnittskostnader. For en produksjonsenhet som dekker hele
etterspørselen kan vi ha større gjennomsnittskostnader enn
marginalkostnader.
I slike tilfelle har vi et naturlig monopol. Det er vanskelig å
utkonkurrere en virksomhet som er etablert, og er det to virksomheter vil det
lett oppstå en ustabilitet slik at den ene forsvinner.
Nettbaserte virksomheter er ofte gode eksempler på store faste
kostnader. Et landsdekkende telefonnett eller et gitt jernbanenett vil ha
betydelige kapital- og driftskostnader knyttet til etablering og opprettholdelse
av selve nettet, mens ekstra trafikk vil koste relativt lite. Slike nett har
derfor hatt tendens til å bli del av offentlig sektor. Både
telefoner og jernbaner startet ut som lokale selskaper med privat kapital
involvert. Sammenkoblingen av mindre deler førte så til at staten
etter hvert – og i ulikt tempo for de ulike nettene - overtok hele
eierskapet.
Offentlig eierskap for slike naturlige monopoler hindrer vanligvis at det
blir tatt ut monopolgevinst av den typen som beskrevet i boks B. Det har likevel
vært en tendens til at prisene har ligget høyere enn det som er
optimalt. For en nærmere omtale av optimale priser for offentlige
tjenester, se Seip 1997a.
Det er imidlertid også en del innslag av faste kostnader i privat
virksomhet. Selv om disse ikke er av samme størrelsesorden som for de
gamle statlige virksomhetene, er det flere steder klare tendenser i retning av
naturlige monopoler. I 2002 ble dette tydelig demonstrert med forholdet SAS og
Braathens (se punkt 3.11.6).
Tilsvarende forhold finnes i mindre skala innen andre bransjer og i mange
tilfelle lokalt. Sakene med samarbeid om asfaltpriser og veientrepriser i Norge
og Sverige er antakelig eksempler på makten som ligger i å
være etablert på et område med innsalg av faste kostnader og
fallende gjennomsnittskostnader. Det finnes mange asfaltverk nasjonalt, men
siden transport av asfalt er dyrt og vanskelig, vil det være så
liten etterspørsel lokalt at den kan dekkes med et eller noen få
asfaltverk. Konkurransen ser ut til å være ytterligere svekket ved
at det er vertikal integrasjon fordi entreprenører eier asfaltverk (se
boks I). I den grad konkurrerende entreprenører må ha egne
asfaltverk vil det bli flere enn nødvendig og en samfunnsmessig
overinvestering.
|
[27] Pareto-optimalitet brukes ofte som kriterium og betyr at ingen kan få det bedre uten at noe får det verre. Det er to hovedproblemer med det kriteriet, om ikke i teorien, men slik det faktisk brukes. For det første sikres bare et lokalt optimum og for det annet baseres det på hva man har. De som har mye vil derfor like et slikt kriterium, mens de som har lite ikke ønsker å la seg stoppe av kravet om at ingen skal få det dårligere.[]