Møte i LAMU 6 februar 2024

Tid og sted:  – , Fakultetsstyrerommet ESB

Ordinære saker

Sak 1/24 - Ledelse av LAMU 2024

Ledelse av LAMU alternerer mellom arbeidstager og arbeidsgiversiden. Arbeidstagersiden leder LAMU i partallsår, og arbeidsgiver leder LAMU i oddetallsår, følgelig er det i 2024 arbeidstagersiden som leder LAMU for SV. Mari (LHVO) leder og legger inn ev endringer i sakslisten.

Sak 2/24 - Godkjenning av saksliste

Saksliste ble godkjent

Sak 3/24 - Godkjenning av referat LAMU 4 2023

Referatet ble godkjent

Sak 4/24 - Gjennomgang av LAMU-rapport for 2023

LAMU-rapport 2023 ble godkjent

Årsrapport for LAMU 2023

Sak 5/24 - Sykefravær ved SV 2023

Sykefraværsrapport for SV 2023 ble forelagt LAMU

Sak 6/24 - Inkluderende arbeidsliv

UiO har utarbeidet mål og tiltaksplan for inkluderende arbeidsliv for 2023-2024. Universitetsdirektøren har bedt alle enheter om å at LAMU skal diskutere denne 2 ganger per år.

Brev fra universitetsdirektøren om IA til enhetene

UiOs mål og tiltaksplan for IA 2023-2023

Det ble diskutert hva LAMU kan gjøre, og man kom frem til at det i hovedsak går på å stille spørsmål ved planen og relatere dette oppimot vårt fakultet.

a) kompetanseutvikling for ledere; hvilke kurs er det snakk om, er det obligatorisk eller frivillig deltagelse.

b) Det generelle kurset i sykefraværsoppfølging revideres av OPA nå.

c) Hvor mange ledere tar kurs i arbeidsmiljø og HMS

d) Tema som omhandler forebyggende tiltak  - eksempelvis ARK.

e) LAMU SV etterspør kvalitetssikring av listene

Sak 7/24 - Prosedyre for hjertestarter

Prosedyren for hjertestarter i Eilert Sundts hus forelegges LAMU i neste møte

Orienteringssaker

Sak 8/24 -Saker fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

Verneområdet på PSI er et veldig stort verneområde, og det oppleves som vanskelig å ha oversikt over et så stort institutt. LHVO ønsker at det opprettes flere verneområder med ett ledende verneombud tilhørende instituttledelsen. Kommer tilbake til denne saken.

Sak 9/24 - Orienteringssaker til/fra driftsområdene Øvre Blindern og Gaustad

Persiennereparasjon er utbedret i ES-hus. Det skal vurderes å gjennomføre vinterstenging av persienner (at persiennene blir stående oppe) fra høsten 2024 for å redusere risiko for skader pga frost, snø, osv.

Eiendomskoordinator på SV holdes oppdatert om ulike prosjekter som er pågående og planlagt, i tillegg til at EA legger dette ut på sin hjemmeside.

Eiendomsavdelingen informerer - Universitetet i Oslo (uio.no)

Sak 10/24 - Studentrelaterte saker

På forelesningene for Exphil og Exfac er det for mange studenter ift auditoriestørrelse som demper lysten til å ønske å delta.

Sak 11/24 - Saker fra læringsmiljøkontakten

Totalt 14 saker behandlet av fakultetet i 2023: 7 varslingssaker (uakseptabel adferd, trakassering) og 7 klager (mindre alvorlige forhold, ting som bør forbedres). I tillegg 1 varsel behandlet av studieavdelingen sentralt pga. varsel mot fakultetet.

Fakultetet har konkludert med at det er avdekket uheldige forhold i 4 saker og kritikkverdige forhold i 3 saker.

Nedgang i saker fra 2022: Da hadde vi totalt 27 saker, hvorav 6 var varsler og 21 klager.

Sak 12/24 – Eventuelt

BHT legger inn sak til neste møte

Publisert 5. jan. 2024 09:53 - Sist endret 9. apr. 2024 16:52