Nye endringer i TOPP-studien

TOPP-studien har nylig skiftet eier fra Nasjonalt Folkehelseinstitutt til Universitetet i Oslo (UiO). Studien er nå lokalisert ved Psykologisk Institutt, UiO, og prosjektleder er førsteamanuensis Evalill Bølstad (tidl. Karevold).

Bilde av FHI og UiOs logo

TOPP-studien består av flere underprosjekter som har hatt ulike sluttdatoer. Vi har nå samordnet dette til ett hovedprosjekt, som har fått sluttdato i 2040. Dette betyr at vi vil lagre alle opplysninger i prosjektet frem til 01.12.2040. Alle dataene fra spørreskjemaene lagres separat fra navn og kontaktopplysninger, og alt lagres elektronisk i UiO sin Tjeneste for Sikker Databehandling (TSD). Dagens prosjektleder, psykolog Evalill Bølstad, har tidligere være prosjektleder av TOPP-studien i flere omganger, og har vært med i prosjektet rundt studien siden 2003.

Vi har i TOPP-studien fått informasjon i åtte runder fra foreldre og deres barn født i 1991/92. Spørreskjemaer har blitt sendt til mødrene og deres barn, som er de vi har kontaktopplysninger til. Fedre har fått skjema vedlagt i post til mødre. I disse dager (november 2021) sender vi ut et informasjonsbrev til alle mødrene og den neste generasjonen. Der står det om endringene som er beskrevet over. Det er også vedlagt informasjon om en bok som har blitt skrevet basert på resultatene fra TOPP-studien. Dersom du har noen spørsmål om det som står ovenfor eller studien generelt, ta kontakt med prosjektleder på telefon 91616675 eller e-post: evalill.bolstad@psykologi.uio.no

Les mer om TOPP

Publisert 5. jan. 2022 11:59 - Sist endret 7. jan. 2022 09:39