Protokoll fra møte 4/2016 i TIK-styret

Til stede:

Ingjerd Hoëm (styreleder)

Eksterne repr: Antje Klitkou, Jon Vatnaland (til sak 24)

Rep. for faste vitsk. ansatte: Magnun Gulbrandsen

Rep. for midl.t vitsk. ansatte: Sylvia Irene Lysgård

Rep. for adm ansatte: Tina Næss

Stud.repr: Sondre Jahr Nygaard (fra sak 19)

Inviterte: Susanne Bauer, førsteamanuensis TIK

Fra adm: Fulvio Castellacci, Frode Løvik (sekr)

Forfall:

Rep. for vitsk. ansatte ved UiO: Nils Damm Christophersen

Stud.rep: Ingrid Paaske Gulbrandsen

Ordinære saker

V-SAK 1 (Saksnr. 18/2016) Godkjenning av dagsorden

Sak 26/2016 ble trukket fra sakslisten og blir behandlet via e-post i etterkant av møtet. Behandlingen av sak 22/2016 ble flyttet til etter sak 24/2016.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes

V-SAK 2 (Saksnr. 19/2016) Godkjenning av protokoll fra møte 2/2016

Styret diskuterte detaljnivået i protokollteksten og kom med forslag til endringer i teksten.

Vedtak: Protokoll fra møte 3/2016, 6.9.2016, godkjennes med de endringer som framkom i møtet.

Saksdokumenter: Protokoll 6.9.2016

Orienteringssaker

O-SAK 1 (Saksnr. 20/2016) Hva skjer på TIK?

Administrativ leder orienterte om positiv omtale av TIKs doktorgradsprogram i ekstern evaluering av doktorgradsprogrammene på SV-fakultetet, gjennomførte disputaser, rekrutteringsarbeid, seminarvirksomhet, registrerte publikasjoner fra sist styremøte og kontorsituasjonen. I forbindelse med kontorsituasjonen og en tillyst befaring i Nydalen, understreket styret viktigheten av en samlokalisering av TIK-senteret på universitetets campus. Dette er styrets sterke anbefaling for TIK som et tverrfaglig senter med nytte av og behov for nærhet til flere enheter ved UiO. Styret ba om bli holdt orientert om den videre utviklingen i kontorsituasjonen.

Saksdokumenter: Hva skjer på TIK?

O-SAK 2 (Saksnr. 21/2016) HMS ved TIK

Administrativ leder orienterte om arbeidet med HMS ved TIK. TIK har stor nytte av HMS-arbeidet og tilgjengelige ressurser på ulike nivå ved universitetet. Styret takket for orienteringen som ga trygghet for at rutiner er på plass. Styret imøteser en orientering om risikovurdering ved TIK i 2017.

Saksdokumenter: HMS-orientering

Diskusjonssaker

D-SAK 1 (Saksnr. 23/2016) Årsplan for 2017

Senterleder innledet og inviterte styret til å komme med kommentarer og innspill til det utsendte utkastet. Det ble gitt kommentarer og endringsforslag til tiltak i del B, C og D og i flere sammenhenger reist spørsmål om senteret har kapasitet til å gjennomføre de foreslåtte tiltakene. Styret ga honnør til senterleder for et stringent og oversiktlig dokument og en god samlet plan. Styret oppfordret administrasjonen til å bruke planen aktivt som et styringsverktøy.

Vedtak: Årsplan for 2017 godkjennes med de endringer som framkom i møtet.

Saksdokumenter: Årsplan for 2017

D-SAK 4 (Saksnr. 24/2016) Budsjett for 2017

Administrativ leder presenterte budsjettet og la vekt på TIK-senterets behov for økt nettobidrag fra eksternfinansierte prosjekter for å sikre balanse i den basisfinansierte virksomheten ved TIK. Til tross for en reduksjon i basisbevilgning fra 2016 til 2017, viser budsjettet for 2017 et lite overskudd, noe som skyldes et svært høyt nettobidrag. Det har vært en reell nedgang i basisbevilgning til TIK-senteret over flere år og et tilsvarende økt press på ekstern finansiering. Dette er en utvikling som gir grunn til bekymring. Senterledelsen vil ta dette opp med fakultetsledelsen.

Vedtak: Budsjett for 2017 godkjennes

Saksdokumenter: Budsjett for 2017 med kommentarer

O-SAK 3 (Saksnr. 22/2016) Faglig presentasjon “Life and Technology Matters. Studying Biobanks, Data Farms and Hybrid Ecologies”

Førsteamanuensis Susanne Bauer orienterte om egne forskningsprosjekt innenfor vitenskaps- og teknologistudier.

V-SAK 3 (Saksnr. 25/2016) Møteplan for 2017

Neste styremøte ble berammet til 21. mars 2017, kl. 14 – 16.

Administrasjonen sender ut forslag til datoer for de resterende møtene i 2017 på e-post.

Avslutningsvis ble avtroppende styremedlemmer Sylvia Irene Lysgård, Sondre Jahr Nygård og Ingrid Paaske Gulbrandsen takket for sin innsats i TIK-styret.

Publisert 12. apr. 2016 10:37 - Sist endret 19. des. 2016 13:50