Våg å vite-pris for masteroppgave om diskriminering og vold mot transpersoner

Masteroppgave i psykologi viser at det er forskjell på skeive erfaringer. Transpersoner opplever mer diskriminering og vold, og mindre støtte i skolen, enn homofile, lesbiske og bifile.

Portrett av Jacob Evje

Jacob Evje: Mener alle skeive gres under én kam, og at transpersoner blir ikke representert. Foto: Erik Engblad/UiO.

Jacob Evje får årets Våg å vite-pris for oppgaven «Differences Between Trans and LGB Experiences with Discrimination, Violence and Support in School: A Multilevel Analysis Across 30 European Countries». Han understreker sin faglige uenighet med fjorårets prisvinner fra Psykologisk institutt, som Evje mener var problematisk.

– Jeg er glad for at mitt perspektiv blir verdsatt og anerkjent av SV-fakultetet, sier Jacob Evje.

Alle skeive gres under én kam

Bakgrunnen for Jacob Evjes interesse for diskriminering og vold mot transpersoner er tosidig. For det første har han lagt merke til ei bekymringsverdig økning i antitransbevegelser i Europa, som Evje mener blir reflektert i retorikk og politiske endringer – også i Norge.

Samtidig som erfaringene til transpersoner sjeldent blir adskilt fra erfaringene til andre skeive i forskningslitteraturen.

– Forskning på skeive opplevelser har primært fokusert på homofile, og ofte ekskludert transpersoner. Alle skeive gres under én kam, og transpersoner blir ikke representert, sier prisvinneren.

– Jeg synes det var viktig å vise at skeive opplevelser er forskjellige. Spesifikt knytta til diskriminering, vold og støtte i skolen. Og resultatene fra studien min viser at det må legges mer vekt på særskilt beskyttelse for transpersoner.

Transpersoner opplever diskriminering og vold på flere områder

I analysen av dataene fra 30 europeiske land, fant Jacob Evje at transpersoner opplever mer diskriminering og vold spesielt, og også litt mindre støtte i skolen, enn lesbiske, homofile og bifile (LHB).

– Forskjellen mellom transpersoner og LHB-personer blei proporsjonalt større med mengden av vold og antall områder studiedeltakerne hadde opplevde diskriminering på, eksempelvis på jobb, på restauranter og butikker, i helsevesenet, og så videre, sier han.

Like mange LHB-personer og transpersoner hadde opplevd på diskriminering på ett område – 20 prosent. På to områder gikk tallet for LHB ned til 10 prosent, men kun til 15 prosent for transpersoner. På tre områder gikk LHB ned til omtrentlig 5 prosent, og 10 prosent for trans.

Funnene var gjennomgående for alle landene i studien.

– Norge er ikke med i dataene, fordi vi er utafor EU. Men tallene fra Sverige, Danmark og andre land hvor skeive har like mange rettigheter som i Norge, viser at transpersoner ikke er ivaretatt i samme grad som andre skeive, sier Evje.

– Det er viktig å løfte fram denne forskjellen, som jeg synes altfor lite forskning har fokusert på hittil. Hvis mange grupper og institusjoner som mener de øker aksept og likeverd for skeive, egentlig mest tilrettelegger for LHB, kan kløfta mellom transpersoner og andre skeive bli større. Vi må spesifikt se på hvordan transpersoner har det, og hvordan vi kan sørge for at de regnes med i framtida.

Skal forske på skeives helsebehov

Jacob Evje er på vei inn i en akademisk karriere. Han har fått jobb som forsker på CENSE – norsk forskningssenter for seksuell helse. Der skal Evje undersøke skeives udekkede helsebehov, helsesøkende adferd og erfaringer med helsehjelp, og barrierene for å få likeverdig helsehjelp. Spesifikt innafor psykisk helse, vold og rusmisbruk.

– Jeg fikk jobben på grunn av masterarbeidet mitt. Jeg har tidligere vært på møter med de som jobber på senteret, og presentert funnene mine. Så de var kjent med at dette var kunnskap og erfaring jeg hadde, sier Evje.

– Men anerkjennelsen fra Våg å vite-prisen hjelper på sjøltilliten. I tillegg til at tildelinga legitimerer noe jeg synes er viktig. Det er fint å oppleve at SV-fakultetet verdsetter temaet.

Les om de andre vinnerne av Våg å vite-prisen 2023:

Våg å vite-pris for masteroppgave om hvordan gener påvirker fordeling av formue

Våg å vite-pris for masteroppgave om nødhjelp med politisk slagside

Våg å vite-pris for masteroppgave om grønnere kosthold i Norge

Publisert 9. nov. 2023 15:30 - Sist endret 23. apr. 2024 10:30