Protokoll fra møte 1/2017 i TIK-styret

Til stede:

Ingjerd Hoëm (styreleder)

Eksterne representanter: Antje Klitkou, Jon Vatnaland (fra kl. 14.20)

Rep. for faste vitenskapelige ansatte ved TIK: Magnus Gulbrandsen

Rep. for midlertidig vitenskapelig ansatte ved TIK: Henrik Schwabe (vara for Marie B Lindberg)

Rep. for administrativt ansatte ved TIK: Lene Angelskår

Studentrepresentanter: Jørgen Tresse, Katherine Tracy Coughlin

Fra administrasjonen: Fulvio Castellacci, Frode Løvik (sekretær)

Meldt forfall:

Rep. for vitenskapelig ansatte ved UiO: Nils Damm Christophersen

Møte ble innledet med en kort presentasjonsrunde for de nye styrerepresentantene.

Ordinære saker

V-SAK 1 (Saksnr. 02/2017) Godkjenning av dagsorden

Det var ingen merknader til innkalling og dagsorden.

Innkalling og dagsorden godkjennes

V-SAK 2 (Saksnr. 03/2017) Godkjenning av protokoll fra møte 4/2016

Det var ingen merknader til protokollen, men styreleder benyttet anledningen til å minne administrasjonen om den tillyste diskusjonen med fakultetsledelsen om TIKs økonomi.

Protokoll fra møte 4/2016, 6.12.2016, godkjennes.

Saksdokumenter: Protokoll 6.12.2016

V-SAK 3 (Saksnr. 04/2017) Godkjenning av protokoll fra sirkulasjonssak

Protokoll fra sirkulasjonssak med frist 10.02.2017 godkjennes.

Saksdokumenter: Protokoll 10.2.2017

Orienteringssaker

O-SAK 1 (Saksnr. 05/2017) Hva skjer på TIK?

Administrativ leder orienterte om nye forskningsprosjekt, stor prosjektaktivitet, framdriften i senterets doktorgradsprogram, nye medarbeidere, rekrutteringer og seminarvirksomhet.

Saksdokumenter: Hva skjer på TIK?

O-SAK 2 (Saksnr. 06/2017) Årsregnskap 2016

Administrativ leder presenterte regnskapet for 2016. Regnskapet viser et positivt resultat som styrker senterets økonomiske buffer. Det er avvik fra budsjett for både inntekter og kostnader. Dette skyldes i hovedsak optimistisk budsjettering av prosjektaktiviteter. Det positive resultatet til tross, TIKs økonomi er sårbar og den økonomiske bufferen vil fort kunne forsvinne som følge av uforutsette kostnader eller bortfall av inntekter.

Styret takket for et oversiktlig dokument, kommenterte belastningen på senterleder og reiste spørsmål rundt belastningen for seniorforskere både i utforming av søknader og gjennomføring av eksternfinansierte prosjekt.

Årsregnskap for 2016 tas til orientering

Saksdokumenter: Årsregnskap 2016

O-SAK 3 (Saksnr. 07/2017) SAMEVAL

Senterleder orienterte om den pågående evalueringen av samfunnsvitenskapelig forskning i Norge, i regi av Norges forskningsråd, og innspillene som er gitt til denne fra TIK. Styret stilte spørsmål til utenlandsopphold for doktorgradsstipendiater og Master-studenter og forventede utfall fra evalueringen for TIK. Evalueringen følger en disiplinær modell, og det gjør at utfallet for et tverrfaglige miljø som TIK usikkert. Evalueringsrapporten skal etter planen presenteres i desember 2017.

Saksdokumenter:

Egenevaluering Innovasjon

Egenevaluering STS

Diskusjonssaker

D-SAK 1 (Saksnr. 08/2017) TIKs kapasitet: timeregnskap 2016 og planer 2017

Senterleder orienterte om status for TIKs kapasitet og ressurstilgang ved overgangen fra 2016 til 17. En gjennomgang av timeregnskapene ved TIK viser at overskudd har blitt redusert i løpet av 2016, men det er fremdeles behov for å styrke ressurstilgangen. Styret drøftet ulike sider ved TIK kapasitet og ressurs-situasjon og ba administrasjonen om å utarbeide et langtidsbudsjett og en konsekvensanalyse for å utvide staben med to nye faste seniorer til neste styremøte. Dette vil danne grunnlag for å vurdere om TIK skal gå videre og drøfte denne saken med fakultetsledelsen og andre relevante instanser.

Saksdokumenter: Notat om TIKs kapasitet og ressurstilgang

Publisert 22. feb. 2017 13:15 - Sist endret 22. mars 2017 12:46