Protokoll fra møte 2/2017 i TIK-styret

Til stede:

Ingjerd Hoëm (styreleder)

Eksterne representanter: Antje Klitkou, Jon Vatnaland (via telefon)

Rep. for vitenskapelig ansatte ved UiO: Nils Damm Christophersen

Rep. for faste vitenskapelige ansatte ved TIK: Magnus Gulbrandsen

Rep. for midlertidig vitenskapelig ansatte ved TIK: Marie Lindberg og Henrik Schwabe (vara)

Rep. for administrativt ansatte ved TIK: Lene Angelskår

Studentrepresentant: Katherine Tracy Coughlin

Fra administrasjonen: Fulvio Castellacci, Fredrik Olsbu (til O-SAK 2), Frode Løvik (sekretær)

Meldt forfall:

Studentrepresentant: Jørgen Tresse

Ordinære saker

V-SAK 1 Godkjenning av dagsorden

Saksnr. 09/2017

Det var ingen merknader til innkalling og dagsorden.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes

V-SAK 2 Godkjenning av protokoll fra møte 1/2017

Saksnr. 10/2017

Det var ingen merknader til protokollen.

Vedtak: Protokoll fra møte 1/2017, 21.3.2017, godkjennes.

Saksdokumenter: Protokoll fra møte 1/2017

Orienteringssaker

O-SAK 1 Hva skjer på TIK?

Saksnr. 11/2017

Administrativ leder orienterte om flere nye forskningsprosjekt, stor prosjektaktivitet, framdriften i senterets doktorgradsprogram, stor søknad til masterprogrammene, nye medarbeidere, rekrutteringer og seminarvirksomhet og publikasjoner så langt i 2017.

O-SAK 3 Regnskapsrapport 1. tertial 2017

Saksnr. 13/2017

Administrativ leder kommenterte det utsendte saksdokumentet. TIK styrer mot et overskudd i samsvar med det vedtatte budsjettet for 2017. Styret kom med spørsmål til enkelte detaljer i regnskapet og sa seg fornøyd med gjennomgang og økonomisk status.

Saksdokumenter: Regnskapsrapport 1. tertial 2017

O-SAK 2 Senterlederstillingen ved TIK

Saksnr. 12/2017

Styreleder innledet. Åremålet til senterleder går ut i oktober 2018. Dette kan forlenges med en ny fireårsperiode uten utlysning. Styreleder hadde i forkant av møtet drøfte forlengelse av åremålet fra 2018 med senterleder og fått avklart at senterleder ønsker dette.

Styreleder ønsker å gi TIKs stab mulighet til å komme med innspill og ønsker for den kommende fireårsperioden og vil organisere dette i løpet av august. En endelig innstilling i saken behandles av TIKs styre i møtet 12.9 og sendes videre til fakultetsledelsen for endelig vedtak. Styrets medlemmer ble invitert til å melde eventuelle kommentarer direkte til styreleder.

Diskusjonssaker

D-SAK 1 TIKs kapasitet og ressurstilgang; langtidsbudsjett og framtidige scenarier

Saksnr. 14/2017

Senterleder innledet, med utgangspunkt i sakspapirene, til diskusjon rundt mulighetene for å utvide den faste staben ved TIK med inntil to nye seniorforskere og ba om styrets innspill på å bruke av senterets økonomiske buffer til dette formålet, om en skal utvide staben med en eller to stillinger og eventuelle prioriteringer og kriterier for valg av forskergruppe.

Styret ga positive tilbakemeldinger på forslaget. Fakultetsledelsen ønsker ikke at det skal bygges opp store buffere ved institutt og senter. Styret anser ikke risikoen ved å utvide med to stillinger for faretruende stor. Administrasjonen ble bedt om å utarbeide en behovskartlegging og en tilhørende oversikt over tilgjengelige ressurser og forberede en beslutningssak til neste styremøte.

Saksdokumenter:  Notat om langtidsbudsjett og nye faste stillinger

D-SAK 2 Utkast til årsrapport for 2016

Saksnr. 15/2017

Et utkast til årsrapport var distribuert i forkant av møtet og styret var invitert til å komme med innspill før dokumentet ferdigstilles. Styret var godt fornøyd med formen, men fant dokumentet i hovedsak rapporterende. Det er ønskelig med en kort innledning om hvem TIK er og hvor senteret er på vei. Det ble videre bedt om en i årsplanen for 2018 legger inn kommentarer til de punktene det rapporteres på i årsrapporten. Administrasjonen ble bedt om å sluttføre rapporten ut fra innspillene i møtet.

Saksdokumenter:  Utkast til årsrapport for 2016

Publisert 22. feb. 2017 13:15 - Sist endret 16. juni 2017 14:33