Studenter premieres for modige masteroppgaver

Tiltak for et grønnere norsk kosthold, diskriminering og vold mot transpersoner, geners betydning for formue, og politisert nødhjelp etter jordskjelv. Dette er temaene i masteroppgavene som vinner årets Våg å vite-pris.

Gruppebilde av Våg å vite-vinnerne

Våg å vite-vinnerne: Får pris for å stille ubehagelige spørsmål i sine masteroppgaver. Foto: Amund Aasbrenn / UiO

Hvert år kåres fire vinnere av Våg å vite-prisen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Prisen går til masteroppgaver som både holder høy kvalitet, utfordrer sannheter og viser mot. Hver vinner mottar 10 000 kroner.

Våg å vite-prisen deles ut innafor masterprogram-kategoriene:

1. Development geography; organisasjon, ledelse og arbeid; sosiologi; samfunnsgeografi; sosialantropologi.
  2. Peace and conflict studies; statsvitenskap.
  3. Psykologi (master og profesjonsstudiet).
  4. Economics; samfunnsøkonomisk analyse; ESST; TIK.

Tiltak for grønnere kosthold i Norge

– I oppgaven min fokuserer jeg på hvordan sosiale interaksjoner påvirker hvilke tiltak myndighetene kan benytte seg av. Jeg tror det er veldig viktig hva slags kosthold de rundt deg har, for hva du ender opp med å spise, sier Martin Sandbraaten.

Han får prisen for oppgaven «Hvordan kan Norge vri matkonsumet grønnere? En studie av hvordan sosiale eksternaliteter påvirker matkonsumet».

– Først trodde jeg det var spam, men da jeg undersøkte litt, fant jeg ut at telefonnummeret var fra UiO, og at det var en ordentlig e-post. Da blei jeg helt satt ut. Våg å vite-prisen er en veldig kul anerkjennelse å få.

Last ned mediefil

Mer diskriminering og vold mot transpersoner

Jacob Evje får årets Våg å vite-pris for oppgaven «Differences Between Trans and LGB Experiences with Discrimination, Violence and Support in School: A Multilevel Analysis Across 30 European Countries».

– Jeg synes det var viktig å vise at skeive opplevelser er forskjellige. Spesifikt knytta til diskriminering, vold og støtte i skolen. Og resultatene fra studien min viser at det må legges mer vekt på særskilt beskyttelse for transpersoner, sier Evje.

– Anerkjennelsen fra Våg å vite-prisen hjelper på sjøltilliten. I tillegg til at tildelinga legitimerer noe jeg synes er viktig. Det er fint å oppleve at SV-fakultetet verdsetter temaet.

Hvilken rolle spiller gener i fordelinga av norske formuer?

Caroline Cros får årets Våg å vite-pris for masteroppgaven «Betydningen av arv: en tvillinganalyse av ulikhet i formue». Hun har undersøkt hvordan gener påvirker fordelinga av formue.

– Jeg finner at gener ikke forklarer veldig mye av ulikheten vi ser i formue. Men de forklarer litt, så det er i seg sjøl overraskende med tanke på tradisjonelle sosiologiske forklaringer, sier hun.

– Jeg hadde lite kunnskap om det genetiske feltet fra før, men har lært utrolig i løpet av arbeidet med masteren. Det hadde vært interessant å kunne fortsette med å forske i skjæringspunktet mellom sosiologi og adferdsgenetikk.

• Les hele intervjuet med prisvinneren fra Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Nødhjelp med politisk slagside

Kun dager etter at Cristiana Ravizza ankom Tyrkia for å gjøre feltarbeid, inntraff det kraftigste jordskjelvet som har ramma regionen på 100 år. Masterstudenten gikk fra en utsideposisjon til å komme på innsida feltet hun skulle forske på.

Ravizza får Våg å vite-prisen for oppgaven «Localization in politicized aid: A case study on the earthquake emergency response in Türkiye».

– Valget i Tyrkia skulle bli avholdt kun tre måneder etter jordskjelvet. Staten forsøkte derfor å påvirke den humanitære responsen på en måte som gjorde at regjeringa så bra ut overfor landets kommende valgdeltakere, sier Ravizza.

Som en konsekvens blei eksempelvis syriske flyktninger fra jordskjelvsrammede områder hindra fra å komme inn i leire hvor de kunne fått livsnødvendig hjelp. Disse leirene blei forbeholdt tyrkiske statsborgere, ifølge prisvinneren.

– Jeg ønsker nå å fortsette arbeidet innen bistandssektoren. Denne prisen har gitt meg sjøltillit når jeg skal gå inn i prosessen med å søke jobb.

Publisert 9. nov. 2023 15:49 - Sist endret 29. juni 2024 07:56