Tilstede: Bjørn Høyland, Signy Vabo, Tore Wig, Staffan Kumlin, Raino Malnes, Elin Haugsgjerd Allern, Målfrid Braut-Hegghammer
Fra administrasjonen: Elin Arntzen (MA STV), Elin Kristine Nilsen (BA STV), Mari Eidstuen (PECOS), Sjur Hesthammer (studiekoordinator og sekretær)
Studentrepresentant: Amandine Elise Toso (PECOS)
Diskusjonssak 39/21: Periodisk programrapport for PECOS
Muntlig innledning fra Målfrid Braut-Hegghammer.
Overordna går PECOS fint og studentene er fornøyde med mer metode og praksis. Det meldes om stort sett gode tilbakemeldinger fra den periodiske evalueringen, men det finnes forbedringspotensiale i internkommunikasjon (f.eks. Canvas og tydeliggjøre forventninger og målsetninger). Det har blitt opplevd som utfordrende at innspill til fakultetet under koronasituasjonen ikke har blitt tilstrekkelig hørt, hvilket kan gå ut over kvaliteten. I rapporten hevdes det at evalueringsformene ikke er tilstrekkelig varierte, men det bør tilføyes at det benyttes en del kvalifiserende øvelser, som ikke er en del av karaktergrunnlaget.
Programrådet har ingen forslag til endringer eller tillegg til tilsvar på eksternevaluering.
Vedlegg:
Diskusjonssak 40/21: Språk og antall BA-emner i forhold til antall MA-emner.
Muntlig innledning fra undervisningsleder.
Det er ventet en økning i antall utvekslingsstudenter til våren. Vi må sikre et tilstrekkelig godt tilbud for innreisende utvekslingsstudenter som tar bacheloremner på engelsk. Vi må også sørge for at vi kan nyttiggjøre oss av undervisningsressursene våre ved å tilby emner på 2000-nivå på engelsk. Et fritt engelskspråklig emne på 1000-nivå vil kunne vært hensiktsmessig. Til sammenligning ser det ikke ut til å være for få frie engelskspråklige emner på masternivå. Det er uheldig å måtte åpne opp for masteremner da det svekker kvaliteten på studentmassen (mer heterogenitet).
En mulighet er å tilby mer generiske emner, hvor flere går sammen om å bidra på emne. Det oppfordres til å foreslå aktuelle temaer for emner som kan tilbys.
Dette er ikke et godt tidspunkt å endre språk i emner til norsk. Det oppfordres til å se på muligheten for å tilby flere emner på engelsk. Det gis frist innen 24. september for å sende forslag på sirkulasjon, med kun én eksamen (skoleeksamen eller hjemmeeksamen).
Vedtakssak 41/21: Endring av språk, STV2220
De økonomiske problemstillingene i emnet har vist seg å være krevende for mange studenter. Innlæringen kan forventes å bli lettere dersom undervisningen skjer på de fleste studentenes morsmål, norsk.
Viser til diskusjonssak 40/21: Vi har behov for flere engelskspråklige emner til våren og etter avtale med Dag Harald Claes vil dette fortsette å gis på engelsk vår 2021.
Vedtak: Endring av undervisningsspråk, herunder emnebeskrivelse, utgår.
Vedlegg: Emnebeskrivelse på norsk STV2220
Vedtakssak 42/21: Nytt bacheloremne STV2350
Emnebeskrivelsen er et godt eksempel for andre emner. Det bør være en fornuftig standard på omfang av læringsutbyttebeskrivelsene. Utkast til mal eksisterer, men etterlevelsen varierer. Dette bør gjennomgås i de eldre emnene, slik at vi holder en noenlunde lik standard.
Vedtak: Emnet godkjennes.
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV2350
Vedtakssak 43/21: Endring av eksamensform på STV2110
Vedtak: Endring av eksamensform godkjennes.
Vedlegg: Ny eksamensform STV2110
Vedtakssak 44/21: Endring av eksamensform på STV2510
Vedtak: Endring av eksamensform godkjennes.
Vedlegg: Ny eksamensform STV2510
Vedtakssak 45/21: Revidert emnebeskrivelse for STV1020
Som del av metodereformen, ved opprettelsen av STV1010, får dette konsekvenser for STV1020 ved at en fordyper seg i kvantitativ metode. Ellers ingen større endringer i undervisningsopplegg og eksamensform, annet enn at det løftes frem at dette dreier seg om kvantitativ metode. Sakspapirer er ikke klare og skulle sendes på sirkulasjon.
Vedtak: Revidert emnebeskrivelse godkjennes ved fullmakt.
Vedtakssak 46/21: Endring av eksamensform på STV4313
Følgende beholdes i emnebeskrivelsen i henhold til mal: "You must have passed the compulsory activities in order to sit for the exam.”
Vedtak: Endring av eksamensform godkjennes med kommentar.
Vedlegg: Endring i emnebeskrivelsen STV4313
Vedtakssak 47/21: Ny eksamensform STV4447
Vedtak: Ny eksamensform godkjennes.
Vedlegg: Ny eksamensform STV4447
Vedtakssak 48/21: Nytt masteremne STV43XX
Vedtak: Emnet godkjennes.
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV43XX
Vedtakssak 49/21: Nytt masteremne STV4550
Vedtak: Emnet godkjennes.
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV4550
Vedtakssak 50/21: Revidert emnebeskrivelse STV4208
Vedtak: Revidert emnebeskrivelsen godkjennes.
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV4208
Vedtakssak 51/21: Revidert emnebeskrivelse STV4510
vedtak: Revidert emnebeskrivelsen godkjennes.
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV4510
Vedtakssak 52/21: Revidert emnebeskrivelse STV4341
Programrådet er enige om at emneansvarlig må gjennomgå emnebeskrivelsen på nytt for å utvikle og styrke punktene under læringsutbytte, da særlig "competences".
Vedtak: Revidert emnebeskrivelsen godkjennes ved fullmakt.
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV4341
Vedtakssak 53/21: Revidert emnebeskrivelse og emnekode, STV4282B
I hovedsak er det eksamensformen som er endret, ellers kun mindre justeringer i teksten.
Programrådet er enige om at emneansvarlig må gjennomgå emnebeskrivelsen på nytt for å utvikle og styrke punktene under læringsutbytte.
Vedtak: Revidert emnebeskrivelse godkjennes ved fullmakt.
Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse STV4282B
Vedtakssak 54/21: Undervisningsplan for våren 2021
Noen kommentarer til planen:
- STV4208 "International negotiantion", i stede for på norsk
- STV2220 Internasjoal politisk økonomi går på engelsk, med 10 forelesninger i stede for 11.
- STV4232 Causes of War in International Politics, utgår i planen
- Enringer i antall forelesininger i OPA
- INTER2000, her har Janne Matlary emneansvaret
Vedtak: Undervisningsplanen godkjennes med endringer
Vedlegg: Oppdatert undervisningsplan vår 2022