Velgere, partier og representanter.
Kritisk søkelys på ordningen for personutvalg i
den nye valgloven
- INNLEDNING
- HOVEDPUNKTER
- PERSONVALGET I DEN GAMLE OG DEN NYE VALGORDNINGEN
- Personvalget i de tidligere valgordningene
- Valglovutvalgets forslag til endring i personvalgsordningen
- Kommunal- og regionaldepartementets proposisjon
- Innstillingen fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen i Stortinget
- Stortingets vedtak
- PROBLEMATISKE TREKK VED DET NORSKE OPPLEGGET FOR PERSONVALG
- Ubegrenset adgang til å gi personstemmer
- Slengerstemmer
- Hvilke velgere har innflytelse på personutvelgingen
- Krav til velgeroppslutning
- ”Velgerne” og personutvelgingen
- Sammensetningshensyn
- Rekrutteringshensyn
- Konklusjon
- ERFARINGER MED PERSONUTVELGINGEN VED NORSKE KOMMUNEVALG
- En komplisert ordning de færreste helt forstår
- Grunner for ikke å rette
- Hvem benytter rettemuligheten
- Omfanget og betydningen av retteaktiviteten
- Kontinuiteten i kommunestyrene
- Partienes kumuleringsstrategier
- REKRUTTERING AV KVINNER TIL KOMMUNESTYRENE
- Velgernes holdning til kvinner i kommunestyrene
- Effekten av velgernes retting på listene
- Hva forklarer avviket mellom holdninger og effekten av listerettingen?
- Konklusjon
- VALGLOVUTVALGETS BEGRUNNELSE FOR SITT FORSLAG
- Tidligere norsk forskning om personvalg
- Feilaktig beskrivelse av hvordan dagens kommunevalgordning fungerer
- Argumenter for å gi velgerne større innflytelse over personutvelgingen
- Nedgangen i partienes medlemstall
- Formidling av intern uenighet i partiene
- Kvinnerepresentasjonen
- OPPSUMMERING OG KONKLUSJON
- Fordelingen av innflytelse over personutvelgingen
- Svakheter ved ordningen for personvalg
- Hva kan gjøres? Aktuelle endringer i personvalgsordningen
- 1. Sperregrense også ved kommunevalg
- 2. Forhåndskumulering også ved stortings- og fylkestingsvalg
- 3. Begrense til én personstemme
- 4. Fjerne slengerstemmene ved kommunevalg
- 5. Gi velgerne mulighet for å angi støtte til partiets rangering av kandidatene
- Referanser